Skupna razstava madžarske slikarke Kate Bereczki in slovenskega slikarskega tandema Son: DA v Balassijevem inštitutu (Madžarskem kulturnem centru) v Ljubljani obiskovalca precej zmede; na prvi pogled je prepričan, da gre za razstavo enega avtorja, ne pa treh. Naslov razstave je nemara zato Nerodno blizu. Bolj pa odpre vprašanje, kaj je tu “nerodno”.
Nagovor veleposlanice Edit Szilágyiné Bátorfi, vse fotografije Marijan Zlobec
Goste je sinoči najprej pozdravila veleposlanica Republike Madžarske, njena ekselenca Edit Szilágyiné Bátorfi. “Občinstvo, ki obiskuje razstave, po navadi od razstavljenih umetniških del pričakuje neko inspiracijo. O inspiraciji pogosto razmišljamo kot o izstopu iz vsakodnevnega prostora. Vendar pričujoča razstava deluje ravno obratno: ko vstopimo v galerijo mislimo, da s tem izstopamo iz vsakdanjosti, vendar je prav cilj rastave, da nam pojasni, da je to samo lažno upanje. Na tokratni razstavi lahko vidimo dela, ki upodabljajo vsakodnevne predmete oziroma slike, ki predstavljajo običajne prizore z razstav.
Veleposlanica Edit Szilágyiné Bátorfi
Tukaj se skriva pomembnost sporočila: navsezadnje ni nujno, da je inspiracija oddaljena. Morda je dovolj narediti samo en korak, da naletimo na nekaj pomembnega.”
Miha Horvat, Kate Bereczki in Metka Golec
Tako sporočilo so sedaj izoblikovali madžarska umetnica in slovenski kolektiv skupaj To pa pomeni skupno razmišljanje, ne glede na to, da so dela nastala sama zase in drugje.
Son: DA – Za ponovno uporabo
Direktorica Balassijevega inštituta Bíborka Molnár – Gábor je omenila, da je organizacija skupinskih razstav velik izziv, saj mora kurator povleči nit med razstavljenimi deli avtorjev. Dobro sestavljena skupinska razstava je vedno praznik medsebojnega sporazumevanja v mednarodnem prostoru, praznik brezmejne izmenjave idej in pogledov.
Kate Bereczki – Nedeljsko popoldne in Obiskovalka
Kate Bereczki in tandem Son:DA so se prvič srečali ravno v Balassijevem inštitutu, in ko so zagledali dela drug drugega, so presenečeno ugotovili, da si tako rekoč berejo misli, kajti velika podobnost je tako med temami, ki jih obdelujejo, kot med vizualno izvedbo le-teh. Čeprav je razdalja med Mariborom in Budimpešto le nekaj sto kilometrov, se zdi, da so si življenjske izkušnje, skozi katere se umetniki izražajo, resnično “nerodno blizu”.
Direktorica Balassijevega inštituta Bíborka Molnár – Gábor
“Ko umetnik ugotovi, da je umetnost nekoga drugega na las podobna njegovi, ga utegneta popasti nelagodje in zadrega. Ujet v lastno misel preverja podatke umetniških del, ugotavlja, primerja. Risbe z računalniško miško in značilna estetika čistih barv in kontrastov so znatno vplivale na sodobno estetiko.
Kurator razstave Jani Pirnat z veleposlanico
Je priročnost računalniške grafične programske opreme za slikarske predloge edini razlog, da ima v današnjem času računalniški medij takšen estetski vpliv? Je vsebinska podobnost zgolj tok enakega v skupnem času in kulturnem miljeju? Občutek, da je bilo verjetno že vse narejeno in da so podobni konteksti neizbežni, velikokrat razbremeni ustvarjalce samodokazovalnega križarstva in jim daje občutek, da lahko ustvarjajo svobodno, ne da bi se ozirali na lastno izvirnost.
Kate Bereczki – Opazovalci z Maom
Razstava Nerodno blizu v Balassijevem inštitutu je zasnovana prav na zadregi estetske in vsebinske podobnosti med deli madžarske umetnice Kate Bereczki in slovenskega umetniškega kolektiva Son:DA. Za prvo so značilni klasične vedute, slikarski žanrski in kmečki prizori, ki jim skozi urbano protiutež sledijo vsebine iz njenega profesionalnega umetniškega življenja s situacijami v galerijah, na otvoritvah in zabavah, prikazane skozi brezkonturne portrete v različnih družbenih interakcijah. Zdi se, da je risba z miško predloga za akademski slikarski pristop v tehniki akril na platno, ki je po učinku na moč podoben risbi z računalniško miško, preneseno na tiskano tapeto ali platno. tandema Son: DA.
Kate Bereczki – Opazovalci gnezda
Metka Golec
Kolektiv Son:DA (Metka Golec in Miha Horvat) se podobno osredotoča na družbene interakcije v umetniškem miljeju ter poudarja vsakdanje prostorske elemente, ki jih imamo za samoumevne, jih umikamo na stran ali niso v polju naše pozornosti, kot so klimatske naprave, ekrani, podaljški, vtičnice, kabli in žeblji, vendar v svoji vseprisotnosti tvorijo sodobno estetiko. Portreti ljudi so v te elemente vpeti in vpleteni skozi delo in vsakdanje sobivanje.
Miha Horvat
Predstavitev “srednjeevropskega življenjskega občutka”
Po občutju in vsebini Son:DA in Kato Bereczki druži podobnost v pristopu k žanru, kompoziciji, barvam in družbenim situacijam, kot so npr. portreti obiskovalcev v umetnostnih galerijah in njihovo vedenje po skupnih, nenapisanih pravilih galerijskega bontona.
Son: DA – Situacija št. 1017, Situacija št. 1017
Razstava Nerodno blizu je zasnovana tako, da so dela avtorjev pomešana po vsebini in tehniki. Obiskovalec je primoran ugotavljati avtorstvo del glede na majhne razlike v stilu in pristopu k temi. Steklena zunanja izložba galerije je namenjena komercialnemu programu s krajinami in žanrskimi prizori.
Son: DA – Vrata
Notranjost pa razkriva galerijske situacije in opremo, ki na neki način postavlja ogledalo obiskovalcu galerije, ki je del umetnostnega sistema tudi kot potencialni kupec. Gre torej za galerijsko razstavo o galerijskih delih, na kateri se predstavljajo vsebinsko in likovno nerodno podobna dela, namensko predstavljena v isti tehniki, s katero poudarjamo bližino stila in tematike avtorjev, ki pred zasnovo razstave drug drugega niso poznali.
Prišlo je veliko obiskovalcev
Z vodilom in odločitvijo, da občutek zadrege očitne podobnosti raje izpostavimo kot prikrivamo, v avtorjih in gledalcih sprva povzročimo nelagodje, ki temelji na primerjavi razstavljenih del, vendar nas to spodbudi k aktivni radovednosti, k temu, da se tudi skozi raziskovanje elementov različnosti poglobimo in približamo vsebini in estetiki videnega.” (Iz predstavitve razstave Janija Pirnata).
Kate Bereczki – Opazovalci z MM (Observers with MM)
Razstava po svoje učinkuje precej infantilno, lahko bi rekli, da se navezuje na popartistično izročilo ali celo na posamezne znane slikarje, a na manj monumentalen način, tako da ni ravno izvirna.
Son: DA – Soba št. 502
Kate Bereczki
Son: DA – Gasilni aparat
Marijan Zlobec