Kako Malevič obišče Halkidiko ali Jure Zadnikar v Equrni


Ljubljanska galerija Equrna pripravlja še zadnjo razstavo v letošnjem sicer bogatem in odmevnem razstavnem letu. Tokrat bo gost znani slovenski slikar, ki pa že vrsto let živi in ustvarja v Grčiji, Jure Zadnikar, sicer brat Mihe Zadnikarja in sin nekdanjega Delovega novinarja in urednika Književnih listov Janeza Zadnikarja. Odprli jo bodo jutri ob 19. uri.

Zadnikar unnamed (20).jpg

Jure Zadnikar – Under construction, 12. 2018, akril in olje, 130 x 80 cm

Jure Zadnikar je svoji najnovejši razstavi slik dal naslov Under construction. Poglejmo, kako jo utemeljuje sam.

“Under construction – kurnik, ki se sestavlja; slika, ki se ustvarja; svet, ki se gradi; umetnost, ki se skoz svojo zgodovino zbira in prebira …

Slike iz serije Under construction so sožitje med posnetki suprematističnih slik Kazimirja Maleviča (1878-1935) in realistično odslikanimi podeželskimi zgradbami s Halkidike pri Solunu, kjer je že dve desetletji moj drugi dom.

Malevičeve suprematistične slike so preproste in prepoznavne abstraktne geometrijske kompozicije. Lahko rečem, da imajo v svetu umetnosti — in z njo povezane teorije — kulten status. Še posebej slike črnega kvadrata. Sam jih doživljam idejno, ne toliko kot slike. Danes imajo že kar simbolen pomen, zato se mi njihovo posnemanje ne zdi tako problematično. Zdi se mi celo, da suprematistične slike kar kličejo k nekakšni manipulaciji. Med njihovim posnemanjem se nisem spuščal v slikarske podrobnosti, drugačne so tudi dimenzije nastalih slik in slik izvirnikov.

Malevich.black-square.jpg

Kazimir Malevič – Črni kvadrat, 1915

Suprematistične slike doživljam kot tipičen slikarski modernizem abstraktnega, radikalnega in racionalnega pristopa. S takšnim pristopom so močno vplivale na kasnejšo umetnost in vplivajo tudi na današnjo. Je pa pri Maleviču in nekoliko kasnejšem konstruktivizmu, ki je svojo oblikotvornost črpal iz suprematizma in njegovo idejo vpeljeval v propagando socialistične revolucije, čutiti izredno močno prepričanje in vero v bodočnost. To je nekaj, za kar mislim, da jima današnji svet in današnja umetnost lahko močno zavidata.

suprematism-with-eight-rectangles-1915.jpg

Je z Malevičem slikarsko najlažje manipulirati ?

Zanimivo je, da je Malevič pred suprematističnim obdobjem slikal tudi v duhu novega primitivizma, ki je črpal svoj navdih v življenju podeželja in v ruski ljudski umetnosti. Prav tako je Malevič —zaradi močnega vpliva socialistične umetnosti —ruralne motive upodabljal tudi po svojem suprematističnem obdobju, vendar drugače, tudi z jasno izkušnjo abstraktnega slikarstva.

V nastale slike kot nasprotje Malevičevim abstraktnim slikam vnašam stvarnost, tradicijo in laičnost. Srečata se dva zelo različna svetova, ki pa kažeta tudi sorodnosti in možnosti za sobivanje. (Jure Zadnikar, novembra 2018, iz predstavitve ob razstavi v Equrni)

Zadnikar unnamed (20).jpg

Jure Zadnikar – U.c. 1, Kurnik, 2017, akril in ole, 120 x 90 cm

Jure Zadnikar je bil rojen leta 1968  v Ljubljani. Leta 1986 je zaključil šolanje na Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo v Ljubljani. Leta 1991 je diplomiral na ALU v Ljubljani (prof. Janez Bernik). Leta 1994 je bil štipendist programa Tempus v Solunu v Grčiji. Leta 1995 je diplomiral na slikarski specialki na ALU v Ljubljani (prof. Emerik Bernard)-

1993 Priznanje na razstavi ZDSLU Majski salon

1999 Druga nagrada na razstavi ZDSLU Majski salon

1999 Druga nagrada na razstavi ZDSLU Majski salon

Izbor skupinskih razstav: U3 Trienale sodobne slovenske umetnosti, Moderna galerija, Ljubljana (1994); Od rojstva do rojstva, Umetnostna galerija Maribor (2001); Risba na slovenskem 2, 1940-2009, Mestna galerija, Ljubljana (2009); Veliko je lepo, Art stays festival, Ptuj (2017)

Izbor samostojnih razstav: galerija Škuc (1991, 1993), Likovni salon Celje, galerija ZDSLU (2000), galerija Kibla (2008), Mestna galerija Solun (2010), galerija Srečišče (2003, 2014), galerija Equrna (1995, 1997, 2003, 2007, 2011, 2018)

Od leta 1997 živi v Kassandriji, v Grčiji.

Razstava Jureta Zadnikarja v Equrni bo odprta do 18. januarja.

Marijan Zlobec


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja