Nova sezona v milanski Scali se začenja vsako leto 7. decembra, na dan milanskega zavetnika ali patrona sv. Ambrozija ali Ambroža. Sinočnje premiere se je udeležil italijanski predsednik Sergio Mattarella, ki ga je premierno občinstvo, ki za vstopnice plača od tisoč do dva tisoč evrov, pozdravilo z ovaciam, predstava pa se je končala s kar petnajstminutnimi aplavzi, kar je rekord v zadnjih nekaj letih, ko so trajali aplavzi med deset in dvanajst minut.
Aplavz za nastopajoče, foto Teatro allaScala/Brescia in Amisano
Glasbeni umetniški vodja predstave Riccardo Chailly si je po premieri oddahnil in izjavil, da je več kot zadovoljen. Predstavo je neposredno prenašal RAI na svojem prvem programu, kar pa so v digitalnih satelitskih programih prekrili in se prenosa ni videlo, je pa že dosegljiv posnetek, za katerega brezplačni ogled pa se je potrebno registrirati.
Attila je sicer redko izvajana opera Giuseppeja Verdija. V Scali jo je režiral Davide Livermore, dirigent Chailly pa je bil deležen neposredne pohvle predsednika Mattarelle, ko ga je obiskal v pavzi v garderobi in mu dejal, kot poročajo mediji, da sta “kultura in glasba branik demokracije”. (Vsakršna primerjava z razmerami pri nas ni priporočljiva).
V naslovni vlogi Attile je pel ruski basist Ildar Abdrazakov, ki je sicer priljubljen solist v projektih Riccarda Mutija zlasti v Salzburgu in drugod po svetu. Sopranistka Saioa Hernandez je bila Odabella, baritonist George Petean rimski general Ezio, tenorist Fabio Sartori Foresto, tenorist Francesco Pittari Uldino in basist Gianluca Buratto Leone (papež Leon). Veliko vlogo v operi ima mogočni zbor, pri čemer je za Verdijeve opere zbor Scale verjetno najboljši na svetu, saj ima poleg glasovnih kvalitet še jezikovne in do potankosti pozna skladateljev bogat lingvizem, tako da pevci natanko razumejo, kaj pojejo. Tudi tokat ga je pripravil izkušeni dolgoletni zborovodja Bruno Casoni.
Riccardo Chailly
Prvi vtisi so zelo dobri tudi za režiserja, ki je dogajanje postavil v prvo polovico dvajsetega stoletja, ne pa v zgodovinski čas hunskega vojskovodje Attile. Scena Gia Forme in kostumi Gianluce Falaschija so tako zajeli dvajseta leta ali čas med obema vojnama in seveda ne le spominjajo, ampak poudarjajo vzpon fašizma, z vsemi vojaškimi opravami, puškami, pištolami, na sceno pripelje celo kamion in prikorakata dva konja. Attila je oblečen v črno, papež Leon pa v belo. Rimski general Ezio se je na oder pripeljal na motorju s prikolico, kot so bili popularni nekoč in znani tudi pri nas. Lučni mojster je bil Antonio Castro, video pa je prispeval D-wok.
Predsednika Republike Italije Sergio Mattarella
Kronisti poročajo, da je pred začetkom predstave vse potihnilo v pričakovanju predsednika Republike Italije Sergia Mattarelle, ki so ga ob prihodu pozdravili z ovacijami in petminutnim aplavzom, s čimer so mu dali vedeti, da je v Italiji ne samo prvi politik, ampak verjetno edini vreden zaupanja. Seveda omenjajo še druge visoke goste, kot predsednico senata Mario Elisabetto Alberti Casellati ali kulturnega ministra Alberta Bonisolija… Na koncu se je občinstvo, ki je najprej gledalo proti predsedniški loži, obrnilo proti odru. da so prisluhnili himni.
Kot veste, dajo obiskovalci Scale na ta premierni večer vse, da bi bili opaženi in se že naslednjega dne in v številnih “magazinih” videli na sliki, s skupaj s svojo najnovejšo obleko, plaščem in modnimi dodatki. Največ pa zaslužijo garderoberji, saj jim obiskovalci velikodušno puščajo tudi po petdeset evrov.
Himna
Premiere v Scali pa še nikoli ni bilo brez raznih protestov in izzivanj pred opero, Vendar pa letos ni bilo tako vroče kot predlani, ko so dobili klic, da je v Scali podtaknjena bomba, zato so takoj sprejeli najstrožje varnostne ukrepe. Letos je šlo le za nekaj protestov na prostoru med blagajno Scale in palačo, v kateri je na vrhu zelo znana in draga milanska restavracija, kamor so odšli izbran gosti še na večerjo.
https://www.raiplay.it/video/2018/11/Opera-Attila-b74a1f13-b3ca-468b-bc0a-f879757ba458.html
Marijan Zlobec