Cikel Mladi virtuozi je s prvimi štirimi koncerti pokazal različne ravni izvajalske zrelosti, kar je po svoje odraz več komponent in vsebin, od starosti do študijskega okolja, nadarjenosti, samozavesti, izkušenj, izbranega programa. Če so bili prvi trije koncerti nabito polni, pa je bilo na zadnjem kljub razprodanosti še precej sedežev prostih. Menda je vzrok zelo otežen dostop do parkirišč v decembrski Ljubljani, ljudje zamujajo ali pa se v zadnjem trenutku odločijo, da ostanejo doma. Prav tako ni bilo navdušujočih in spodbudnih klicev, ki so bili zelo značilni in dobrodošli na prvem in drugem koncertu, nekoliko manj na tretjem.
Lara Hrastnik, vse fotografije Marijan Zlobec
Harfistka Lara Hrastnik je sama uvodoma obrazložila svoj koncertni program in ga predstavila kot težkega, boj temnega, nekaj, kar ni popularno. Najprej je zaigrala Sonato za harfo Paula Hindemitha, skladatelja, ki se je zelo uveljavil že v dvajsetih letih, tako kot skladatelj kot violist v svojem godalnem kvartetu Amar Hindemith , s katerim je gostoval v Ljubljani in sta mu kritiko napisala Marij Kogoj in Matija Bravničar, ki je imel s Hindemithom še danes bi rekli intervju v opisni obliki. Ta v bistvu svetovni dogodek je v naši glasbeni zgodovini, pa tudi v širši zavesti celo koncertnega občinstva povsem prezrt.
Zamaknjenost v interpretacijo
Lara Hrastnik je to sicer kasnejšo sonato v treh stavkih naštudirala do potankosti in v njej našla vse vsebinske komponente, ki jih nakazuje skladatelj; ves karakter in izraz, melodično strukturo, ki je zapustila poprejšnji ekspresionizem in se začela približevati novim oblikam in vsebinam. Zlasti v likovni umetnosti jim pravimo nova stvarnost, ki pa v tedanjem času nikakor ni mogla biti brez ironije in družbene kritike. Hindemith je do leta 1940, ko je bila Sonata za harfo krstno izvedena, izkusil že toliko te “stvarnosti”, da se pravzaprav čudimo zreli umirjenosti, ki sonati vendarle kljub različnosti in vsebinski povezavi s poezijo v tretjem stavku, daje prevladujoč značaj. Lara je to dojela in pokazala, da ji ta zapleten in zahteven svet ni tuj ali miselno pretežak.
Leonor Maia
Pri Suiti za harfo v C-duru, op. 83 Benjamina Brittna se je takoj videlo, da je skladatelj ravno harfo imel zelo rad in je vzbujala njegov ustvarjalni interes. V zgradbi je Britten zelo jasen, ima uverturo, toccato, nocturno, fugo in himno, kar je pravzaprav za interpreta hvaležna oblika, ki pa jo napolnjuje zelo heterogena vsebina. Lara Hrastnik se taki glasbi zna odzvati in njene kvalitete s svojo interpretacijo poudariti.
Lara Hrastnik in Leonor Maia
Pri skladbi Škorpijona (z bodico na repih) za duo harf, op. 124 sodobnega britanskega skladatelja Paula Pattersona bi se dalo pomisliti, da je glede na kvalitete skladbe vse zunaj igranja na sam inštrument odveč in bolj moti kot pokaže neko vsebinsko in izvajalsko širino. Harfi v dialogu lahko dosežeta vse, kar si predstavljamo pod pojmom smrtno nevarnega repa s strupom na čisto glasbeni, zvočni način, ne pa še s ploskanjem, udarjanjem na telo inštrumenta in še kaj podobnega.
Leonor Maia
Lari Hrastnik se je pridružila salzburška študijske kolegica Leonor Maia in obe sta bili odlični. Duo kot prava poživitev večera.
Four Characters
Pri kvartetu Four Characters bi sicer težko rekel, da je šlo kar takoj za izvajalsko zadrego ali tremo, bolj bi se dalo pomisliti na še premajhne individualne izvajalske temelje, s potrebno samozavestjo in briljanco najprej samostojnega nastopanja, zatem pa v kvartetu, ki ga sestavljajo flavtistka Laura Felicijan. oboist Peter Lackovič, klarinetistka Špela Šrgan in pianist Jan Pušnik. Lepo je, da gojijo komorno glasbo v redkejšem sestavu, da jo izvajajo in iščejo sebi primerne vsebine.
Aplavz na nastopajoče in skladatelja
Najlepše je, da so našli sodobno skladbo slovenskega skladatelja, ker se je v zadnjih sezonah Mladih virtuozov ravno slovenske glasbe slišalo še najmanj. Črt Sojar Voglar kot glasbeni pedagog zelo dobro pozna mlado glasbeno generacijo, njihove možnosti, predanost in spodobnost, a tudi težave. Ko je pisal skladbo Štirje karakterji, je vedel, koga ima pred sabo kar konkretno, to je kvartet Four Characters, za katerega je delo napisal.
Črt Sojar Voglar
V bistvu je šlo za dvojno ali celo trojno ujemanje; skladateljske namere, izvedbe in njene presoje, do kod vsi skupaj in vsak zase sežejo. Gre za primer osmislitve pedagogike, ustvarjanja in poustvarjanja v skupnem procesu, ko si izvajalci s svojim skladateljem izmenjajo izkušnje in poglede, hkrati pa si v dialogu lahko začrtajo še pot za naprej.
Oboist Peter Lackovič
Ne bi rekel, da se je skladatelj prilagajal, ker se je v karakterjih: Energico – Andante sostenuto, Larghetto, sognando, Giocoso in Glorioso con cracia prej kot ne želel distancirati od možnih vtisov pedagoškosti. Bolj je želel spodbuditi ravno individualnost posameznika, ki se vključuje v izvedbeni kvartet. Seveda pa tu nastopi vprašanje, koliko je vsak posameznik že interpretativno zrel. Pri naslednjih izvedbah bi se hitro pokazala še višja kvaliteta “skupnega nastopanja”, kar se na domači glasbeni sceni že prehitro zanemarja in postajajo nekateri skladatelji, ki so napisali več sto komornih del, kot Primož Ramovš, že skoraj pozabljeni. Če bo vse šlo v tej smeri, čez dvajset let mlada generacija ne bo o slovenski glasbi vedela skoraj nič.
Klarinetistka Špela Šrgan
Dober je bil izbor prve kompozicije Trojni pogovor Johanna Valentina Hamma, pogojno rečeno romantične skladbe s poudarkom na prehajanju solističnih odsekov z inštrumenta na drugi in tretji, medtem ko ostaja klavirska spremljava po potrebi ali prilagojena.
Pianist Jan Pušnik
Redek karakter izmenjavanja ruskih in danskih glasbenih tem v Capricah (na danske in ruske teme, op. 79) Camilla Saint Saint-Saënsa, nas ne opominja k identifikaciji Rusov, ampak k prepoznavnosti Dancev. Pri slednjih smo slišali več nordijskega, rahlo trpkega melosa, pri Rusih pa radoživosti.
Rože za nastopajoče
Kot pa se je izkazalo, mora v evropsko glasbeno (atmo)sfero prinesti svoj razpoloženjski dodatek še slavni Astor Piazzolla s priredbo milonge ali tanga Oblivion za sestavo kvarteta Four Characters.
Marijan Zlobec