Salzburške slavnostne igre so že napovedale svoj program za prihodnje poletje. Soustanovitelj festivala dramatik Hugo von Hofmannsthal, skupaj z režiserjem Maxom Reinhardtom, je že leta 1919 zapisal, da bo salzburški festival lahko postal “čudežno ogledalo” evropske glasbene in gledališke kulture, kar se je že leta 1920 začelo uresničevati. In kot vidite, se bliža stoletnica festivala v Mozartovem mestu.
Vodstvo Salzburških slavnostnih iger Lukas Crepaz, Bettina Hering, Helga Rabl-Stadler, Markus Hinterhäuser in Florian Wiegand, foto SF/Anne Zeuner
Festival napoveduje 42 opernih predstav, od tega pet novih opernih produkcij, dve koncertni izvedbi in dve ponovitvi. Dramskih predstav bo 55, koncertov pa 81 ter še 16 drugih dogodkov, skupaj 199 prireditev.
Helga Rabl-Stadler in Markus Hinterhäuser, foto SF/Anne Zeuner
Opere bodo Wolfgang Amadeus Mozart Idomeneo, Luigi Cherubini Médéja, George Enescu Œdipe, Jacques Offenbach Orphée aux enfers, Giuseppe Verdi Simon Boccanegra, George Frideric Händel Alcina, Richard Strauss Saloma, Francesco Cilea Adriana Lecouvreur (koncertno) in Giuseppe Verdi Luisa Miller (koncertno).
Peter Sellars, foto SF/Anne Zeuner
Otvoritvena predstava bo Mozartov Idomeneo (Idomenej) v režiji slavnega Petra Sellarsa, ki s salzburškim festivalom sodeluje že več desetletij, svetovno slavo pa si je prislužil s sodobno filmsko režijo treh Mozartovih oper. Dirigiral bo Theodor Currentzis, ki je prodrl v svetovni dirigentski svet zelo hitro. Idomeneja bo izvajal Freiburg Baroque Orchestra skupaj z zborom Musica Aeterna opere iz Perma. Peli bodo Russell Thomas (Idomeneo), Paula Murrihy (Idamante), Ying Fang (Ilia), Nicole Chevalier (Elektra) in Jonathan Lemalu (Neptun). Kot koreograf se bo predstavil Lemi Ponifasio s Samoe. Opero bodo izvajali v dvorani Skalne jahalne šole.
Sopranistka Sonja Jončeva, foto Victor Santiago
Medejo Luigija Cherubinija bodo postavili na odru Velike festivalne dvorane v režiji Simona Stonea, Dunajske filharmonike pa bo vodil Thomas Hengelbrock. V naslovni vlogi bo nastopila Sonja Jončeva, ki je na letošnjem festivalu opozorila nase kot Poppeja v Monteverdijevi operi Kronanje Poppeje. Peli bodo še Pavel Černoch (Jazon), Vitalij Kowaljow (Kréont), Rosa Feola (Dircé) in Alisa Kolosova (Néris).
Achim Freyer, foto SF/Monika Rittershaus
Tretja opera bo Ojdip Georgea Enescuja v režiji, scenografiji in kostumih Achima Freyerja z Dunajskimi filharmoniki, zborom dunajske Državne opere in festivalovim otroškim zborom. Ojdipa bo inerpretiral Christopher Maltman, John
Tomlinson bo Terézias, Brian Mulligan Kréont, Vincent Ordonneau pastir, David Steffens veliki svečenik, Gordon Bintner Forbas, Tilmann Rönnebeck starec, Boris Pinkhasovich Tézej, Michael Colvin Lai, Anaïk Morel Jokasta, Clémentine Margaine sfinga, Chiara Skerath Antigona in Anna Maria Dur Méropa. Predstavo bo dirigiral Ingo Metzmacher in jo bodo izvedli v dvorani Skalne jahalne šole.
Christopher Maltman, foto Pia Clodi
Četrta opera bo Offenbachova Orfej v peklu, ki jo debitantski režiser Barrie Kosky pripravlja v svoji verziji s partituro iz leta 1858 in odlomki iz uprizoritve leta 1874 kot komično opero v dveh dejanjih. Prav tako bo v Salzburgu debitiral diriget Enrique Mazzola, ki bo vodil Dunajske filharmonike in Vocalconsort Berlin. Med pevci naj omenimo vsaj Kathryn Lewek kot Evridiko in Joela Prietoja kot Orfeja. Predstave bod v Hiši za Mozarta.
Barrie Kosky, foto Jan Windszus
S premiero pete opere, Verdijevega Simona Boccanegre se v Salzburg vrača Valerij Gergijev, ki jo na odru Velike festivalne dvorane pripravlja režiser Andreas Kriegenburg, ki je v Salzburgu lani pripravil odmevno Šostakovičevo Lady Macbeth iz mcenskega okrožja. Tudi to opero bodo izvajali Dunajski filharmoniki z zborom Državne opere. V naslovni vlogi Boccanegre bo pel Luca Salsi, Marina Rebeka bo Amelija Grimaldi, René Pape bo Jacopo Fiesco, Charles Castronovo Gabriele Adorno,
André Heyboer Paolo Albiani and Antonio Di Matteo Pietro.
Cecilia Bartoli, foto Uli Weber
Händlovo Alcino bodo ponovili z Binkoštnega festivala s slavno Cecilio Bartoli. Gianluca Capuano bo vodil Les Musiciens du Prince – Monaco in Salzburg Bach Choir. Kristina Hammarström bo Bradamante, Christoph Strehl Oronte in Alastair Miles Melisso. Slavni Philippe Jaroussky bo pel vlogo Ruggiero, ki jo je Händel napisal za kastrata Giovannija Carestinija leta 1735.
Philippe Jaroussky, foto Simon Fowler
Prav tako bodo ponovili Straussovo Salomo z letošnjega festivala. Predstava je imela tako pri občinstvu kot pri kritiki še večji odmev kot so pričakovali in jo bodo v isti pevski zasedbi uvrstili proti koncu festivala. Predstavo je režiral, napravil scenografijo in oblikoval kostume Romeo Castellucci, Dunajske filharmonike pa bo vodil Franz Welser-Möst. Peli bodo Asmik Grigorian (Saloma) John
Daszak (Herod), Anna Maria Chiuri (Herodiad), Gábor Bretz (Johanaan), Julian
Prégardien (Narabot).
Asmik Grigorian kot Saloma, foto SF/Ruth Walz
Koncertni izvedbi oper bosta dve. V Cilejevi operi Adriana Lecouvreur bosta nastopila Ana Netrebko in njen mož Yusif Eyvazov, skupaj z Mozarteum
Orchestra Salzburg in Philharmonia Chorus Vienna. Dirigiral bo znani operni dirigent Marco Armiliato.
Marco Armiliato, foto Johannes Ifkovits
Ana Netrebko, foto Kirk Edwards
Druga koncertna izvedba bo Verdijeva opera Luisa Miller. V vlogi Millerja bo pel Plácido Domingo, Piotr Beczala bo Rodolfo in Nino Machaidze Luisa. Mozarteum Orchestra Salzburg in zbor dunajske Državne opere bo dirigiral James Conlon. Kljub njegovi mednarodni slavi bo to salzburški prvi operni nastop. Še vedno preseneča petje Plácida Dominga v Verdijevih baritonskih vlogah. Kolikor sem jih sam videl ali slišal, je pel že v Rigolettu, Trubadurju, Macbethu, Simonu Boccanegri, Dveh Foscarjih in sedaj v Luisi Miller.
Tenorist Piotr Beczala, foto Jean Baptiste Millot
Ni neopazna odsotnost kakšne svetovne operne praizvedbe ali vsaj sodobne opere, tako kot je letos imela velik odmev The Bassarids Hansa Wernerja Henzeja. Ni skrivnost, da salzburški festival naroča nove opere, a je vprašanje, če z naročili uspe. To se je videlo pri Kurtagovi operi Konec igre, ki je skladatelj za leto 2014 napovedano premiero ni utegnil dokončati in je bila premiera šele pred kratkim v milanski Scali, s štiriletno zamudo. Pri svetovnih premierah gre največkrat za koprodukcije z drugimi opernimi hišami, a je spet odvisno od njihovih programov in prvenstva; kdo bo opero prvi uprizoril. Salzburg hoče biti prvi, ne drugi ali celo tretji, kot smo videli pri odpovedi Kurtagu kasnejše uprizoritve njegove opere ali pri uprizoritvi nove opere Thomasa Adesa The Exterminating Angels, ki je bila po Salzburgu (2016) uprizorjena še na odrih Kraljeve opere Covent Garden v Londonu, Metropolitanske opere v New Yorku in Kraljeve danske opere v Kopenhagnu. MET jo je prenašal video v okviru svojih programov Metropolitan Live in HD 18. novembra 2017.
Tenorist Russel Thomas bo pel Idomeneja, foto Dario Acosta
Kot je razvidno iz napovedi programov, bo letos na voljo 237.614 vstopnic, ki bodo stale od 5 do 440 evrov, med njimi približno polovica vstopnic do 105 evrov, s čimer želijo organizatorji potolažiti tiste obiskovalce, ki nimajo dovolj denarja za boljše in najboljše sedeže v dvoranah.
Dirigent Teodor Currentzis bo dirigiral Idomeneja, foto Olya Runyova
Sporočili so tudi festivalov proračun. Ta bo 61,76 milijona evrov ali dobrih dvajsetkrat več kot je proračun Ljubljana Festivala. Vodstvo festivala pa je še sporočilo, da je okrog festivala ustvarjen promet ali poraba obiskovalcev v samem Salzburgu v višini 183 milijonov, v pokrajini Salzburg in vsej državi Avstriji pa še 215 milijonov
Dirigent Thomas Hengelbrock bo dirigiral Medejo, foto Florence Grandidier
Marijan Zlobec