Na 34. Slovenskem knjižnem sejmu so pravkar podelili prestižno nagrado knjiga leta 2018, ki jo najprej z nominacijo petih finalistov izmed vseh slovenskih knjig slovenskih avtorjev, ki so izšle od oktobra lani do oktobra letos, določi posebna komisija, potem pa finaliste postavi na ogled obiskovalcem sejma in omogoči osebno glasovanje, kar se šteje kot končni in edino odločujoči rezultat. Največ glasov je prejela knjiga Ivan Cankar: podobe iz življenja.
Ivan Cankar: podobe iz življenja
Blaž Vurnik (scenarij), Zoran Smiljanić (risba), urednici Ana Bogataj in Katerina Mitrović, oblikovanje Katja Kastelic; izdajatelja Muzej in galerije mesta Ljubljane in Forum Ljubljana (posebna izdaja Stripburger)
Slovesnost je začel založnik, urednik in pisatelj, član žirije Luka Novak, vse fotografije Marijan Zlobec
Zoran Smiljanič in Blaž Vurnik razgaljata Cankarjevo življenje z biografskim stripom. Natančen, kronološko linearen Vurnikov scenarij je podprt s fragmenti iz Cankarjevih del, pisem in dokumenti iz njegovega časa. Mojstrsko kadrirane črnobele podobe v Smiljanićevi prepoznavni maniri filmskega jezika so s suverenim oblikovanjem in tipografsko skrbnostjo Katje Kastelic prepletene v dinamičen prelom. Stripovska vizualizacija od začetka do konca prevaja napeto življenjsko zgodbo polno obratov, prelomnih dogodkov in usodnih odločitev v vrhunsko bralno izkušnjo. Avtorji, podpisani pod celovit založniški projekt, so ustvarili delo, ki bo aktualno dlje od Cankarjevega leta.
Knjiga leta za strip o Ivanu Cankarju v rokah urednice Katerine Mitrović
In še: ustvarili so lik največjega slovenskega pisatelja, kakršnega do zdaj nismo poznali. Ivan Cankar je sto let po svoji smrti postal nesmrtni stripovski superjunak.
Novi Maribor – mesto v dvajsetih in tridesetih letih 20. stoletja
Zasnoval in uredil Primož Premzl, osrednje besedilo Maja Godina Golija, oblikovanje
Matjaž Wenzel / Milimeter studio, založil in izdal Umetniški kabinet Primož Premzl,
Maribor.
Primož Premzl z diplomo najbolje oblikovane poljudne knjige
Zbornik, ali še bolje zgodovinski album Novi Maribor, je pričevanje nekega časa,
preporoda našega drugega največjega mesta, ki se je po prvi svetovni vojni šele začelo razvijati, kljub globalni gospodarski krizi, v pravo meščansko središče, s svojimi običaji, rituali, prepoznavnim urbaniziranjem in predvsem industrializacijo.
Knjiga na 332 staneh prinaša v disciplinirano urejeni grafični maniri slikovit pregled kronologije, z duhovitimi vložki fotografskih pričevanj družbenega dogajanja (kavarne, kopališča, promenada, ezl ek, oglaševanje izdelkov, storitev, dogodkov…). Konceptualno je kronološki album dobro koncipiran, grafična podoba je lepa sprega časa, ki ga opisuje, in današnjih oblikovalskih standardov. Besedilo je napisano tekoče, bralca pritegne s poudarki, ki lepo razbijajo daljše pasuse, tako da besedilo ni preobremenjujoče niti za manj zahtevne bralce. Vsekakor je delo lep zalogaj za manjšega založnika, ki z veliko mero entuziazma beleži in publicira vsebine svojega kraja, Maribora.
Konkurenca za skupno mizo
Saj grem samo mimo. Razglednice Aleša Debeljaka
Urednici Nela Malečkar in Erica Johnson Debeljak, oblikovanje Tanja Radež, Mladinska knjiga Založba d.d.
Aleš Debeljak je razglednicam rekel kartolini in pisal jih je ves čas, že od otroških let. Ne le s potovanj ali dopusta, tudi iz Ljubljane v Ljubljano. Včasih sploh ni potreboval
poštarjevih nog: ko je šel na sprehod, je kartolin kar osebno odvrgel v nabiralnik
ljubljene osebe oziroma prijatelja. Včasih jo je poslal kar iz sobe v sobo. Knjiga Saj grem samo mimo je zgodba o prijateljstvu in ljubezni. O komunikaciji, pozornosti, prijaznosti, velikem srcu in življenjski sili pesnika. Izjemno oblikovana in uredniško dovršena. Kot velika razglednica je, ki jo lahko listamo v neskončnost, kot da je še vedno na poti do nas.
Erica Johnson Debeljak v pričakovanju razglasitve nagrajenca
Drobtine iz mišje doline
Anja Štefan, ilustracije Alenka Sottler, zbirka Velike slikanice, urednica Irena Matko Lukan, oblikovala Sanja Janša, likovno uredil Pavle Učakar, Mladinska knjiga Založba d.d.
Anja Štefan z izjemno sugestivnim jezikom uči mlade bralce (in tiste, ki jim šele berejo) ne le, kakšno bogastvo se skriva v jeziku, ampak kako zahteven in pogosto narobe je svet, v katerega vstopajo. Tu je čuden red v veljavi / ni več dober, ni več pravi / ni pravičen, jasen, čist, / vse poganja le korist.
Zato knjiga z miškami vztrajno zbira zaveznike in tke kolektiv, ki se bo takšnemu
nejasnemu in nepravičnemu svetu zoperstavil. In to ji uspe prav s tem, ko jo vedno več ljudi prebere: Glejte, koliko nas je! / Prej ko slej nam že uspe.
Prav posebno osebnost in veljavo dajejo iskrenim pesmim ilustracije Alenke Sotler, ki v prstnih odtisih najdevajo najrazličnejše vzorce, ki so lahko enkrat listi deteljice, drugič mačji rep, pa lešniki, oblaki in, zakaj pa ne, tudi luknje v siru.
Avtorici sta v to knjigo dejansko odtisnili tolikšen del sebe, da njen žanr presega
slikanico, njeno obzorje pa pesmarico: Drobtine iz mišje doline so hkraten spomin in
slutnja boljšega sveta.
80ta: desetletje mladih. Zgodba slovenskega pop-rocka v času, ko je popularna glasba krojila podobo (in usodo) sveta
Žiga Valetič, blikovanje Žiga Valetič; fotografija na ovitku Jane Štravs, založba: Grafični atelje Zenit, Žiga Valetič s. p.
Almanah Žige Valetiča je prvi poglobljen in zaokrožen pregled glasbenega dogajanja
osemdesetih let 20. stoletja in njegovih podlag. Ne gre za preprost kronološki pregled, pač pa za sociološko in kulturološko osmišljeno pisanje, ki posebno pozornost posveča vplivu novih tehnologij, ko denimo konec desetletja kasete in vinilke nadomestijo CD-ji, pa tudi vplivu zahodne glasbene scene in jugoslovanskega konteksta. Z objavo ovitkov plošč in kaset prikaže tudi likovno/oblikovno ustvarjalnost v teh letih. Knjiga predstavlja vse pomembnejše ustvarjalce in njihovo delo, uokvirjene v širšo sliko popularne kulture osemdesetih na Slovenskem. Odlično je, da knjigo spremlja tudi digitalni album s 36 skladbami iz tega obdobja.
Utemeljitve finalistov je podal Stojan Pelko
Posebno priznanje za dosežke na področju spletnega založništva 2018
Koridor – križišča umetnosti, spletni medij za kritiko umetnosti, od literature in filma do gledališča in sploh scenskih umetnosti, razstav, posebej stripa, celo videoiger, je prava valilnica kritikov, saj daje možnost objave predvsem mladim. Pohvalno je, da spletni portal enakovredno posveča pozornost tako bolj mainstream kot alternativnim oblikam umetniškega ustvarjanja ter uspešno povezuje različna umetniška področja ter to tudi ubeseduje, npr. v primerjalnih recenzijah knjižnih predlog in filmskih adaptacij.
Posebno priznanje za spletno založništvo
Ne vzgaja le piscev, ampak tudi občinstvo: doseg dijaške in študentske populacije je po dostopni statistiki obiskov strani spoštovanja vreden. Koridor je aktiven in aktualen tudi na socialnih omrežjih, twiterju in facebooku, kjer sami sebe vidijo kot "konsolidacijo scenske razpršenosti umetnosti v Sloveniji ter analizo aktualne svetovne scene". Žirija jih z letošnjo nagrado izpostavlja kot primer, kako je mogoče v spletnih dimenzijah prispevati k artikulirani kulturi branja in pisanja.
Čestitke
Marijan Zlobec