Razsežen in izzivalen projekt delovne skupine 18 slovenskih fotografov »Če bi Slovenija bila« je od sinoči, po premieri v Franciji končno na ogled tudi Slovencem. V kuratorski postavitvi znanega francoskega fotografa slovenskega rodu in hkrati idejnega očeta projekta Klavdija Slubana, ki je njihova dela z uspehom predstavil že poleti na svetovnem fotofestivalu v Arlesu, je zdaj do 2l. aprila prihodnje leto na ogled na čudovito obnovljenem gradu Rajhenburg v Brestanici pri Krškem.
Odprtje razstave na gradu Rajhenburg, fotografije osebni arhiv in organizatorjev
Ob tem je Kulturni dom Krško izdal tudi zanimivo publikacijo, čisto drugače zamišljeno, kot so sicer razstavni katalogi: v enotnem zunanjem ovoju ima vsak od sodelujočih fotografov samostojen predstavitveni zvezek, skupek pa vsebuje tudi življenjepise sodelujočih ter besedo kuratorja Klavdija Slubana v slovenščini in angleščini.
Široka slovenska tematika
Projekt, takrat sicer z naslovom »If Slovenia Were«, je v Arlesu doživel zelo odmevno mednarodno potrditev. Christophe Laloi, umetniški vodja fotofestivala Voies Off, je takrat med drugim dejal: »Vsi predstavljeni slovenski fotografi so se morali spopasti z istim izzivom: pripraviti avtonomno serijo fotografij, ki v skladu z retoriko posameznega avtorja interpretira sodobno slovensko družbo in življenje v njej. Temeljito so se morali soočiti z vprašanjem, kako ujeti resničnost in jo hkrati na novo izumiti. Biti avtor namreč pomeni odkrivati lastni način videnja; kot pustolovec, ki odkriva novo pot.« O razstavi so takrat pisali nekateri zelo ugledni tuji fotografski mediji.
Velik obisk
Zdaj je torej ta bogata razstava tudi pred slovenskimi očmi ljubiteljev in poznavalcev: malce spremenjena, tu in tam malo drugače postavljena. Še vedno pa z istim izzivalnim ciljem, ki je bil že v sami idejni zasnovi Klavdija Slubana, takrat ko je v želji, da bi se še bolj kreativno povezal z domovino svojih staršev, na podlagi odprtega poziva fotografe povabil k sodelovanju. Vsi (i)zbrani so nato v dolgem delovnem procesu, v okviru široke teme o Sloveniji nasploh, iskali povsem lastne izraze in prijeme, prisluškovali intimnim razmislekvom, kako vidijo »tukaj in zdaj« svoje domovine. Odslikave svojih dojemanj so na rednih srečanjih pod kuratorskim očesom Klavdija Slubana v skupnem ustvarjalnem naboju razvrščati v zgovorne serije.
Plakat za razstavo
Ali kot je med drugim dejal Sluban, potem ko se je projekt po treh letih samodejno zaključil: »Da bi povezali tako očitno raznolike ustvarjalne pisave, se je bilo potrebno nasloniti na temo, ne pa na posamezno vsebino. Tematsko polje je namreč veliko širše in dovoljuje tudi zastranitve – ‘Če bi Slovenija bila’ dovoljuje mnogotere pristope, z morebitno dvoumnostjo v naslovu se je moral soočiti vsak sodelujoči fotograf sam in pogojnik izraziti z različnimi interpretacijami. Vsak je krenil s svojega izhodišča, vsak je v ta projekt vložil svoja idealna stremljenja, kajti šlo je za ustvarjanje fotografij s kar največjo zahtevnostjo do samega sebe.«
Komentarji
Razstava, hvaljena že v Arlesu, tako zdaj na domačih tleh vabi gledalca, da ob fotografijah na novo izpraša tudi lastne poglede na javno in intimno Slovenijo.
Ogled
Sodelujoči fotografi: Jošt Dolinšek, Jošt Franko, Katja Goljat, Ciril Jazbec, Irena Jurca, Jurij Korenjak, Primož Korošec, Tereza Kozinc, Meta Krese, Robert Marin, Dejan Mijović, Matej Povše, Boštjan Pucelj, Matjaž Rušt, Klemen Skubic, Nina Sotelšek, Ana Zibelnik in Manja Zore.
Ana Zibelnik – White Devil
Dejan Mijović – Peti letni čas
Jošt Franko – Ida
Klemen Skubic – Nest
Bogi Pretnar