Fotograf Stojan Kerbler osvojil Ljubljano


Nocojšnja razstava slavnega fotografa Stojana Kerblerja (ob njegovi osemdesetletnici, kar je bilo zamolčano, kaj šele čestitano z dodatkom šopka rož) v Moderni galeriji, je privabila zelo veliko ljudi; samo s Ptuja sta prišla dva avtobusa, kar se je pri pozitivnem vzdušju v galeriji zelo poznalo, Bil je praznik slovenske fotografije, slovenskih fotografov ( so prav tako prišli množično) in slovenske umetniške fotografije.

Kerbler 1 IMG_8041.jpg

Nagovor direktorice Moderne galerije Zdenke Badovinac, vse fotografije Marijan Zlobec

Če začenjam z besedami kustosinje razstave Lare Štrumej, ki je poudarila zgledno sodelovanje s Stojanom Kerblerjem, nadaljujem z besedami direktorice Moderne galerije Zdenke Badovinac, da je Kerbler galeriji podaril 180 fotografij, tako da jih imajo sedaj že kakih 200, in končam  s slavnostnim nagovorom državnega sekretarja na Ministrstvu za kulturo Vojka Stoparja, ki je orisal nič manj kot zgodovino evropske fotografije vse do danes, pri čemer se je kajpada spomnil očeta fotografije na steklo Janeza Puharja, potem je odsotnost besed Stojana Kerblerja skorajda razumljiva in opravičljiva, vseeno pa sem pričakoval kakšno misel in pozdrav sorojakov, starih prijateljev iz študentskega fotografskega društa ŠOLT, drugih sopotnikov v fotografiji in vseh, tako da njegovega lepega bas baritoni sploh nismo slišali.

Kerbler IMG_8152.jpg

Ustanovitelji ŠOLT, fotografi  Joco Žnidaršič, Stojan Kerbler in Oskar Dolenc

Čutil sem manjko, ki bi dobro razpoloženje obiskovalce še malo bolj “povzdignil”.

Kerbler 2 IMG_8107.jpg

Stojan Kerbler in pisec besedila v katalogu pesnik Aleš Šteger

Manjkalo mi je malo parfuma, ki bi dodal jagodo na torto lepega večera. Dobil je namreč toliko čestitk, kot jih zlepa ne kak slovenski umetnik. Res pa je, da ima srečo, ker ni Ljubljančan.

Kerbler 2 IMG_8143.jpg

Stojan Kerbler in kritik Brane Kovič

Pričujoča retrospektiva je prvi tako obsežen pogled v nizu njegovih razstav. Zajema širok časovni razpon Kerblerjevega ustvarjanja, od poznih petdesetih let minulega stoletja do leta 2014. Posamični cikli se na razstavi nizajo kronološko: začnejo se v prvi dvorani z najzgodnejšimi, javnosti do zdaj neznanimi fotografijami domačinov s Ptujske Gore s konca petdesetih let, v katerih so že vidni zametki njegovih poznejših ustvarjalnih odločitev, potem sledijo fotografije iz njegovega študijskega obdobja v Ljubljani (1960–1964), ko so ga pritegovali drobni dogodki v življenju malega človeka, in Portreti s ptujskih ulic, ko so nastali nekateri njegovi prvi antološki portreti otrok.

Kerbler 5 IMG_8036.jpg

Portreti Haložanov

Osrednja dvorana je namenjena cikloma, ki pomenita Kerblerjev ustvarjalni zenit, to sta Haložani in Koline. Razstava nato prek portretov fotografov in t. i. tovarniških fotografij preide k zadnjemu pomembnejšemu ciklu Dvorišča, v katerem so Kerblerja pritegnile sledi časa, naplastene na fasadah hiš starodavnega Ptuja.

Kerbler 5 IMG_8180.jpg

Stojan Kerbler in skladateljica Tina Mauko

Retrospektiva kaže, kako je mojster iskal ustrezen fotografski jezik; kako so po eni strani stroga narava njegovega videnja in njegova humanost, po drugi pa njegov notranji razvoj pogojevali spreminjanje in razvoj njegovega fotografskega izraza ali, povedano drugače, kako so tematske in slogovne premene njegovih ciklov notranje utemeljene in logične.

Kerbler 6 IMG_8018.jpg

Osrednja dvorana Moderne galerije

Razstavo in katalog je zasnovala kustosinja Moderne galerije Lara Štrumej, tudi avtorica enega od prispevkov v katalogu. Druga dva sta izpod peres publicistke Alenke Puhar, avtorice knjige Prvotno besedilo življenja. Oris zgodovine otroštva na Slovenskem v 19. stoletju (1982), ter pesnika in pisatelja Aleš Štegra, Kerblerjevega someščana na Ptuju.

Kerbler 12 IMG_8282.jpg

Fotograf Igor Modic in Stojan Kerbler

Bibliografijo o fotografu je prispevala Bojana Rogina, kustosinja Moderne galerije.

Arrigler 1 IMG_8136.jpg

Fotograf Dragan Arrigler in Stojan Kerbler

Alenka Puhar je družbeno klimo šestdesetih let pri nas, ko so nastali Kerblerjevi prvi antološki portreti otrok, osvetlila z vidika nekaterih kritičnih prispevkov v sočasni publicistiki in literarnih delih, v katerih so avtorji razkrivali resnične okoliščine na revnem in nerazvitem podeželju. Šteger, ki so ga prav Kerblerjeve fotografije ptujskih dvorišč navdihnile k pisanju njegove najnovejše knjige Kar sem videl na Ptuju in drugod, je v zamahu literata prispeval pronicljiv razmislek o mojstrovem zadnjem pomembnejšem ciklu Dvorišča.

Kerbler 11 IMG_8285.jpg

Ogled in družabno srečanje

Lara Štrumej Kerblerjev opus utemeljuje v fotografovi uglašenosti s Halozami in njihovimi prebivalci. Velik pomen pripisuje vplivu Fotokluba Maribor na prelomu šestdesetih v sedemdeseta leta, ko sta se v Kerblerju utrdili ustvarjalna samozavest in prepričanje, da je na pravi poti. Kmalu zatem je namreč pričel fotografirati v Halozah, kjer je v iskanju vsebinsko zgoščene, etične in obenem estetske pripovedi o resnici haloškega življenja, kot jo je dojemal sam, razvil svoj zreli fotografski jezik, prepoznaven tako po tematiki kot po neangažirani, svojevrstni lirični dokumentarnosti.

Kerbler 7 IMG_8202.jpg

Stojan Kerbler in fotograf Boris Gaberščik

V katalogu so dali prostor tudi Kerblerjevi besedi; zanj značilne lapidarne misli, ki spremljajo nekatere fotografije, pomenijo dragocen vpogled v naravo njegovih intencij, ki so ga vodile pri odločitvah, kaj in kako fotografirati.

Hren IMG_8165.jpg

Režiser Slavko Hren in Stojan Kerbler

Na razstavo je vključenih 174 fotografij, v vitrinah je razgrnjena bogata bera revij, katalogov in drugih publikacij s prispevki o Kerblerjevem delu, ogledati pa si je mogoče tudi dva dokumentarna filma o fotografu, Haložani, srečanja s fotografom Stojanom Kerblerjem in haloško družino (1985) režiserja Bogdana Mrovljeta in Trenutki večnosti: Stojan Kerblerfotograf z domačega dvorišča (2002) režiserja Slavka Hrena.

Bassin IMG_8218.jpg

Aleksander Bassin in Stojan Kerbler

Kerbler 9 IMG_8228.jpg

Stojan Kerbler bo osemdesetletnico praznoval 23. novembra

Kerbler 10 IMG_8230.jpg

Veliko je za videti

Korbler 13 IMG_8118.jpg

Jože Stabej, Ala Peče, Stojan Kerbler in Marinka Stanič

Kerbler 14 IMG_8104.jpg

Del Kerblerjevih objav

Kerbler 16 IMG_8147.jpg

Tone Stojko je slavljencu prinesel vrtnico

Kerbler 17 IMG_8192.jpg

Stojan Kerbler in Miran Zupanič

Kerbler 15 IMG_8156.jpg

Bogat življenjepis

Kerbler 17 IMG_8193.jpg

Stojan Kerbler in Neca Falk

Kerbler 20 IMG_8232.jpg

Fotograf Tomaž Lauko in Stojan Kerbler

Kerbler 19 IMG_8273.jpg

Metod Frlic, Stojan Kerbler, Andreja Peklaj, Janez Pukšič in Franci Virant

Kerbler 17 IMG_8288.jpg

Stojan Kerbler med mladimi sorodniki

Kerbler 20 IMG_8274.jpg

Čestitka fotografa Janeza Pukšiča

Korbler 21 IMG_8266.jpg

Pogovor s fotografom Francijem Virantom

Kerbler 22 IMG_8162.jpg

Fotograf Stane Jerko in Stojan Kerbler

Kerbler 23 IMG_8158.jpg

Polno je bilo v vseh dvoranah

Kerbler 25 IMG_8176.jpg

Avtogrami so padali

Kerbler 24 IMG_8157.jpg

Treba bo priti še enkrat in si vse v miru ogledati

Kerbler 29 IMG_8149.jpg

Stojan Kerbler in dr. Nadja Zgonik

Kerbler 33 IMG_8112.jpg

Podpis Ranku Novaku

Kerbler 34 IMG_8098.jpg

Brez skrivnosti

Kerbler 35 IMG_8032.jpg

Prvoborci

Kerbler 37 IMG_8053.jpg

Fotografi v službi

Zlobec IMG_8132.jpg

Da se ne pozabim

Marijan Zlobec


En odgovor na “Fotograf Stojan Kerbler osvojil Ljubljano”

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja