33. Slovenski glasbeni dnevi se bodo spomnili skladatelja Milana Stibilja in v njegov spomin pripravili večer. Četrti festivalski koncert je tako posvečen Milanu Stibilju (1929–2014), skupaj z dr. Primožem Kuretom osrednjim pobudnikom ustanovitve Slovenskih glasbenih dnevov. Koncert bo v Osterčevi dvorani Slovenske filharmonije v nedeljo, 15. aprila, ob 19.30.
Milan Stibilj v nemškem studiu, foto Wikipedija
Stibilj je bil, kolikor se spominjam ustanovitve festivala slovenske glasbe, zelo zagret in je kot uslužbenec tedanje Kulturne skupnosti Slovenije manifestacijo takoj podprl. Obenem je njegovo ime povezano tudi z letošnjo jubilantsko ustanovo SNG Opera in balet Ljubljana, saj je Stibilj deloval desetletje kot violinist v opernem orkestru. Izšel je iz kompozicijske šole Karola Pahorja v Ljubljani in Milka Kelemena v Zagrebu ter se usmeril v sodobne tokove. Bil je predstavnik generacije Kluba komponistov in nato skupine Pro musica viva, ki je pretresla slovensko glasbeno sceno z novo glasbo.
Na Stibiljevo skladateljsko pot je pomembno, da ne rečem odločilno vplival študij elektronske glasbe v Utrechtu, kjer je deloval na tamkajšnjem Inštitutu za sonologijo. Na tujem je bil vključen v Berlinski umetniški program, v kanadskem Montrealu je eno leto predaval kompozicijo. Doma je bil dejaven na Glasbeni mladini Slovenije ter Sekretariatu za kulturo RS. Seznanil se je s številnimi kompozicijskimi slogi, a neodvisno od vzorov okolja zarisoval svojo lastno pot in oblikoval svojstveno izražanje, ki ga uvršča med najbolj radikalne slovenske moderniste. Skladateljeva misel: »Ustvarjam tako, da izhodiščni intelektualni spodbudi za delo, ki ga želim ustvariti, skušam med praktičnim prizadevanjem dati kar največ prečustvovane vsebine«, namiguje na kompozicijski jezik zelo organizirane zvočnosti. Strukturirano ritmično trajanje, pomen številčnih razmerij, logika napetosti in razrešitve v strukturni urejenosti ipd. tudi so značilnosti Stibiljevega ustvarjanja.
Njegova dela so se uveljavila zlasti v tujini: Zoom (1970) so praizvedli v Berlinu, Mondo (1965) so prvič slišali v Bochumu, Indijansko poletje (1974) v Zürichu. Eno Stibiljevih najpomembnejših del Épervier de ta faiblesse, domine, nastalo leta 1964 za tolkalno skupino iz Strasbourga na besedilo belgijskega pesnika Henrija Michauxa in bo tokrat izvedeno v prevodu Primoža Viteza, pa je prvič zazvenelo na Glasbenem bienalu Zagreb leta 1965 in poneslo Stibiljevo ime po vsem svetu. V koncertni program sta uvrščeni še skladba Vtkan v valove, ki jo je Uroš Rojko (1954) prav tako napisal za tolkalce iz Strasbourga, ter v rokopisu ohranjena skladba Simpozij Primoža Ramovša (1921– 1999), osrednjega slovenskega skladatelja, ki je bil ob skupini Pro musica viva usmerjen v glasbeno avantgardo. Tolkalni glasbeni večer bo oblikovala edinstvena slovenska skupina akademskih tolkalcev, združenih v Slovenski tolkalni projekt (krajše SToP), ki se je od ustanovitve leta 1999 uveljavila z obsežno koncertno dejavnost doma in na tujem. Tolkalcem se bodo pridružili nekateri člani priznanega ansambla za sodobno glasbo MD7. (Iz Programske knjižice).
Milan Stibilj je bil kritična in polemična narava, rahel cinik s posebnim nasmeškom, s katerim je izražal svojo suverenost in svoj prav. Znal je hitro reagirati in odgovarjati. Poizkušal se je tudi z glasbeno kritiko, kjer pa je bil manj uspešen. Ker je bil zaverovan vase in svoj prav, je večkrat imel težave z izvajalci svojih del, še posebej onih za orkester, ker ni bil zadovoljen s študijem in izvedbami. Je pa nanj vsekakor najbolj vplivala nemška glasbena avantgarda.
Slovenski tolkalni projekt v sodelovanju z Ansamblom MD7
Barbara Kresnik, Marina Golja, Matevž Bajde, Franci Krevh, Tomaž Lojen, Davor Plamberger, tolkala, Matej Zupan, flavta, Jože Kotar, klarinet, Matjaž Porovne, violina, Maja Rome, viola, Maksim Bogdanov, kontrabas, Klemen Golner, klavir, Dirigent Steven Loy.
Steven Loy, foto Marijan Zlobec
Koncertni program V spomin Milanu Stibilju
Milan Stibilj: Zoom (za klarinet in bongosa
Uroš Rojko: Vtkan v valove (za šest tolkalcev)
Primož Ramovš: Simpozij (za pet tolkalcev)
Milan Stibilj: Mondo (za klarinet, violo, kontrabas in tolkala)
Milan Stibilj: Indijansko poletje (za flavto, klarinet, violino, kontrabas in tolkala)
Milan Stibilj: Épervier de ta faiblesse, domine (za recitatorja
in tolkala)
Marijan Zlobec