Danes popoldan ob 16. uri se je v festivalski dvorani na Zelenem griču v bavarskem mestecu Bayreuth začel sloviti Wagnerjev festival, najprestižnejša glasbena manifestacija na svetu, posvečena enemu samemu skladatelju. Popoldanski in v nadaljevanju večerni predstavi Mojstrov pevcev nürnberških v neposrednem radijskem prenosu na Radio Slovenija – Program ARS lahko prisluhnejo slovenski poslušalci tako kot vsako leto doslej že desetletja dolgo. Radio Slovenija se tako uvršča med najbolj zveste spremljevalce slavnega festivala, saj kasneje predvaja še druge opere, se pravi ves festival. Vse predstave sicer snema vsako leto Bavarski Radio iz Münchna.
Prizor iz tretjega dejanja Mojstrov pevcev nürnberških, foto Bayreuther Festspiele/Enrico Nawrath
Premierno predstavo Mojstrov pevcev nürnberških vodi dirigent Philippe Jordan, režiser je Barrie Kosky, scenografka Rebecca Ringst in kostumograf Klaus Bruns
Prizor s Hansom Sachsom(Michael Volle) iz tretjega dejanja Mojstrov pevcev nürnberških, foto Bayreuther Festspiele/Enrico Nawrath
Wagnerjev festival se odvija od leta 1876, ko so premierno uprizorili tetralogijo Nibelungov prstan in je bil Richard Wagner še živ ter je osebno vodil vse gledališke naloge, vključno s sprejemanjem gostov iz vsega sveta, med njimi bavarskega kralja Ludwiga II., ki pa je prišel že na generalko in potem še na tretjo ponovitev cikla.
Prizor z Beckmesserjem (Martin Kränzle) v Mojstrih pevcih nürnberških, foto Bayreuther Festspiele/Enrico Nawrath
Sklepni prizor iz Mojstrov pevcev nürnberških, foto Bayreuther Festspiele/Enrico Nawrath
Wagnerjeva festivalska dvorana na Zelenem griču
Letošnji program napoveduje najprej premierno uprizoritev Mojstrov pevcev nürnberških, med ponovitvami pa celotni Nibelungov prstan, Parsifal ter Tristana in Izoldo. Vsi festivali so že desetletja razprodani, zato se posamezne vstopnice pojavljajo na črnem trgu. Tako ponujajo za današnjo otvoritveno predstavo Mojstrov pevcev nürnberških vstopnico ali celo vstopnice po 1890 evrov, za ponovitev iste opere 1520, za druge opere 1230 in za celotni Nibelungov prstan 4570 evrov.
Dvorana v Bayreuthu velja za najbolj akustično na svetu
Letošnji festival bo spremljalo več dogodkov, med njimi bo najodmevnejši dvodnevni mednarodni simpozij Bayreuth Discourse pod naslovom Wagnerjeva dela in nacionalsocializem. Poudarek bo na odmevu Wagnerjevih oper in spisov na nacistični režim v Nemčiji, še posebej s prihodom na oblast Adolfa Hitlerja, z vsemi že znanimi ali neznanimi posledicami. Bayreuthski diskurzi bodo v prihodnje odpirali najbolj zapletena vprašanja, še posebej, ker bodo odprti za simpoziste vseh profilov in disciplin.
Prizor iz Siegfrieda, foto Bayreuther Festspiele/Enrico Nawrath
Hitler je bil vrsto let redni obiskovalec Wagnerjevega festivala v Bayreuthu in je želel stanovati v Wagnerjevi hiši Wahnfried, se pravi ne v protokolarnih objektih, čeprav je bil tedaj že kancler. Mnogi dokumenti o tem se odpirajo šele sedaj. Posebej je odprto za raziskovanje bolj intimno razmerje med Hitlerjem in Winifred Wagner, vdovo Wagnerjevega sina Siegfrieda, ki je umrl leta 1930 in je ona, čeprav po rodu Angležinja, prevzela skrb za ves festival.
Adolf Hitler z Winifred Wagner v Bayreuthu
Po vojni je bila na procesu obsojena sodelovanja z nacističnim režimom in je morala na večletno prisilno delo. Wagnerjev festival so tako obnovili šele leta 1951, a seveda pod novim vodstvom, ki pa je še vedno pripadalo Wagnerjevi rodbini; bratoma Wielandu in Wolfgangu Wagnerju. Danes vodi festival Wagnerjeva pravnukinja Katharina Wagner.
Prizor iz Tristana in Izolde, foto Bayreuther Festspiele/Enrico Nawrath
Plakat za simpozij in koncerte 2017
Prav tako bodo pomembni spremljevalni koncerti, ki pa nikoli ne potekajo v Wagnerjevi dvorani na Zelenem griču, ampak so porazdeljeni po mestnih lokacijah oziroma drugih koncertnih dvoranah. Tokratni trije bodo v Hiši Wahnfried.
Wagnerjeva hiša Wahnfried v Bayreuthu, danes muzej
Wagnerjev festival omenja izbor novejših knjig o Richardu Wagnerju v angleščini.
Patrick Carnegy: Wagner and the Art of the Theatre
Barry Millington: The New Grove Guide to Wagner and His Operas
Jonathan Brown: Great Wagner Conductors
Philippe Olivier: Der Ring des Nibelungen in Bayreuth von den Anfängen bis heute
Oliver Hilmes: Cosima Wagner: The Lady of Bayreuth
Frederic Spotts: Bayreuth – a History of the Wagner Festival
Nicholas Vazsonyi: Richard Wagner: Self-Promotion and the Making of a Brand
David Trippett: Wagner’s Melodies
Tom Artin: The Wagner Complex – a psychoanalytic interpretation of Wagner’s Ring
Edward R. Haymes: Wagner’s Ring in 1848 – New Translations of The Nibelung Myth & Siegfried’s Death
William Kinderman: Wagner’s Parsifal
Brigitte Hamann: Winifred Wagner – a Life at the Heart of Hitler’s Bayreuth
Jonathan Brown v svoji knjigi Veliki Wagnerjevi dirigenti tako omenja vse največje v preteklosti, začenši s samim Richardom Wagnerjem. Ti so: Richard Wagner, Hans von Bülow, Hans Richter, Anton Seidl, Hermann Levi, Felix Mottl, Karl Muck, Arthur Nikisch, Albert Coates, Gustav Mahler, Felix Weingartner, Bruno Walter, Arturo Toscanini, Artur Bodanzky, Wilhelm Furtwängler, Fritz Busch, Erich Kleiber, Hans Knappertsbusch, Clemens Krauss, Karl Böhm, Richard Strauss, Otto Klemperer, Fritz Reiner in Artur Bodanzky. Manjkajo nekako od Karajanove generacije do mlajših.
Marijan Zlobec