Na 65. Ljubljana Festival jutri prihaja verjetno najslavnejša živeča pianistka Martha Argerich. Legenda je pri nas zaslovela, ko je leta 1980 na Chopinovem tekmovanju v Varšavi protestno izstopila iz mednarodne žirije, ker Ivo Pogorelić ni prišel v sklepni krog najbolj cenjenega pianističnega tekmovanja na svetu, ki sicer poteka vsako peto leto. Pogorelić je prišel komaj med prvih deset pianistov, a je naredil svetovno kariero. Martha Argerich je na Chopinovem tekmovanju zmagala leta 1965, prav tako legendarni pianist Maurizio Pollini pa leta 1960. Jutrišnji koncert bo v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma ob 20. uri.
Martha Argerich, foto Klaus – Rudolph
Druga podrobnost, ki jo je bilo treba na neki način vsaj novinarsko razčistiti, je njeno domnevno dalmatinsko poreklo. Biografi namreč trdijo, da je katalonskega, ne dalmatinskega porekla, saj da se je njena družina preselila v Argentino, kjer se je ona rodila, iz Katalonije. No, predniki po očetovi liniji pa so prišli v Katalonijo iz Dalmacije. Argerić prav gotovo ni katalonski priimek. Predstavljajo pa jo kot argentinsko pianistko.
Martha Argerich v Ljubljani, vse fotografije Marijan Zlobec
O Marthi Argerich sem pisal že pred meseci ob napovedi koncertov najpomembnejših glasbenikov na letošnjem 65. Ljubljana Festivalu. Prav tako lani po njenem koncertu v Cankarjevem domu za Zlati abonma, kjer je v bistvu vskočila.
Navdušena nad vtisi svetovnih umetnikov v spominski knjigi Cankarjevega doma
Martha Argerich je po zadnjem nastopu v polni Gallusovi dvorani Cankarjevega doma v svoji garderobi, ko je sprejemala čestitke in dajala avtograme, takoj rekla, da bo še prišla, a hkrati namignila, da bi prišla s komorno glasbo, ne s solo recitalom ali z orkestrom. Argerich ima namreč velik krog prijateljev glasbenikov, s katerimi rada nastopa v različnih kombinacijah in sestavih. Tak način muziciranja jo očitno zelo stimulira, poleg tega pa ji ansambelske kombinacije omogočajo izvajanje mnogih del, ki bi jih sicer kot solistka ne mogla. Tu se da pomisliti, da vse zanimive klavirske koncerte že pozna ali jih je izvajala, podobno program za klavir solo. Najraje ima svojo glasbeno in človeško družbe, v kateri ji je lepo.
Dodatek Marthe Argerich po koncertu
Tu, če povzemam svoje zapise, ni kaj dodati, razen da se ji je lanski sprejem s takojšnjimi stoječimi aplavzi in ovacijami, in to njej, ki jo naše občinstvo vendarle ne pozna v živo, zelo prijetno presenetilo in seglo v srce, kot se reče.
Veselje po koncertu
V Ljubljano tako prihaja jutri na 65. Ljubljana Festival skupaj s Komornim orkestrom Franza Liszta iz Budimpešte, ki velja za enega najboljših komornih ansamblov na svetu. Orkester vodi dirigent Gabor Takacs – Nagy.
Lani stoječe ovacije, jutri bo podobno
Za svoj nastop v Ljubljani so napovedali že uvodoma znamenito Wagnerjevo Siegfriedovo idilo, ki jo je skladatelj napisal kot rojstnodnevno darilo svoji ženi Cosimi. Zbral je glasbenike, ki so ji jo zaigrali na stopnišču, medtem ko je bila ona v sobi. Po biografskih pričevanjih je nastopilo trinajst glasbenikov. Siegfriedova idila je za način in stil Wagnerjevega komponiranja precej sentimentalna, a jo je treba razumeti v biografskem kontekstu. Cosima je malo pred tem Wagnerju rodila sina Siegfrieda.
Profesor ter violinist Drago Arko in Martha Argerich lani v Cankarjevem domu
Druga poslastica koncerta Marthe Argerich bo Živalski karneval francoskega romantika Camilla Saint – Saënsa. To je sijajno delo, v katerem prihajajo do izraza posamezni kratki soli več inštrumentov. Živalski karneval slika z glasbenimi sredstvi različne živali, kot so lev, petelin in kokoši, želva, slon, kenguru, kukavica, labod, …Skupaj je vseh živalskih slik štirinajst. Ta “zoološki program” je zelo pester v kombinacijah inštrumentov, tako da bo za poslušalce prava poslastica. V Živalskem karnevalu nastopata dva pianista, tu bo še Akane Sakai. Posebnost izvedbe bo njena integralnost, se pravi z recitacijo ali branujem, ki jo v francoščini pripravlja Annie Dutoit.
Pianist Urban Stanič in Martha Argerich
Martha Argerich si je za nastop v drugem delu koncerta izbrala še vrhunski Koncert za klavir, trobento in godalni orkester v c – molu št. 1 op. 35 Dmitrija Šostakoviča. Na trobento bo igral Laszlo Toth.
Jedro Komornega orkestra Franza Liszta predstavlja šestnajst godalcev. Vse generacije glasbenikov od ustanovnega leta 1963 stremijo k plemenitenju in uveljavljanju madžarske godalne tradicije. Glasbeniki redno nastopajo v Budimpešti, povsod na Madžarskem, na evropskih in svetovnih turnejah, največkrat v družbi izjemnih solistov, tako kot jutri z Martho Argerich.
Marijan Zlobec