Čast, ugled in tradicijo 32. mednarodnega grafičnega bienala v Ljubljani rešuje retrospektivna razstava grafičarke Marie Bonomi iz Brazilije z naslovom Za vedno grafika v Jakopičevi galeriji. Umetnica je obiskala Ljubljano in vodila po svoji razstavi.
Maria Bonomi, vse fotografije Marijan Zlobec
Njena razstava pravzaprav daje ljubljanskemu grafičnemu bienalu čast, ki si jo je z nespametnim vodstvom vseh dosedanjih direktoric, kutarork in kuratorjev v MGLC zapravil in kliče h kazenskim ovadbam ter sankcijam, to je odstranitvi vseh, ki ne delajo v skladu z zakonom o vsebini in poslanstvu MGLC. Že dolgo ne gre le za sprivatizacijo celotne likovne sfere, ampak še za njeno fašizacijo in kriminalizacijo. Pot na Dob bo tako tlakovana z mednarodno grafiko, celice pa opremljene s slovensko, da bo dotičnim osebam končno padlo v glavo. kaj počno.
Maria Bonomi je vodila po svoji razstavi dobro uro
Razstava predstavlja Mario Bonomi kot eno največjih mednarodno prepoznavnih imen brazilske sodobne umetnosti in širše kulture. Deluje predvsem na področju grafike, kiparstva in javne umetnosti, ukvarja se s slikanjem muralov, z instalacijami, scenografijo in kostumografijo. Z vsem tem je hkrati mednarodna promotorka sodobne brazilske umetnosti
Maria Bonomi natanko ve in si zapomni, kaj je delala in kako, kot je lesorez Zid, veliki zid, pot iz leta 1975
Maria Bonomi je pred začetkom predstavitve svojih grafuik povedala, da je velika prijateljica ljubljanskega grafičnega bienala, da je pri nas velikokrat razstavljala že od začetka šestdesetih let in ustvarjalno sodelovala z očetom grafičnega bienala Zoranom Kržišnikom, v Ljubljani pa je spoznala še celo vrsto slovenskih grafikov.
Lesorez je težak
V Ljubljano je prvič prišla že leta 1961 pri skromnih šestindvajsetih letih. Na bienalu tedaj v vsej Moderni galeriji je razstavljala od četrtega bienala dalje. Razstavljanju je ostala zvesta še v času vojaške diktature v Braziliji, ko ni mogla v tujino.
Les je lahko podlaga za razlago
Malokdo ve, da je Maria Bonomi bila na ljubljanskem grafičnem bienalu nagrajena kar štirikrat. Najvišjo nagrado mednarodne žirije je prejela leta 1983 in leta 1999 veliko nagrado mednarodne žirije za najboljšo nacionalno predstavitev. Sama je bila selektorka za Brazilijo.
Monumentalnost njenih lesorezov
Maria Bonomi je specialistka za lesorez, ki je takoj postal njen glavni likovni jezik. Na ljubljanski retrospektivi, za katero je pred vsemi povedala, da je zelo lepa in lepo postavljena, čeprav ni njena največja doslej, je pokazala celo vrsto lesenih podlag, v katere je vgravirala svoje podobe in jih zatem odtisnila le v nekaj izvodih.
Ustvarjanje je težko
Manj ustvarja v litografiji in sitotisku, nazadnje pa se je preizkusila še v digitalni manipulaciji podob.
Razlaga avtobiografskih elementov v lesorezu Tropicalia iz leta 1994
Maria Bonomi je po rodu Italijanka; njen oče je Italijan in dobro govori svoj izvorni jezik, čeprav je imela vodstvo v angleščini.
Pomembno je prepletanje barv v lesorezu Buggy, 1985 (levo) in Sex Appeal, 1985 (desno)
Nekateri lesorezi so nastali iz spoznanj družbenih sprememb, kot doživetje Pariza leta 1968 in Praške pomladi, tu pa razlaga svoj portret matere (La Mamma, 1985)
“Grafika je ustvarjalni proces, skozi katerega se ideje, izvajanje in realizacija neprestano razvijajo. Nikoli nisem razmišljala o širjenju grafike. Samo sledila sem neskončnim skritim možnostim njenega bistva.”
Maria Bonomi je prefinjena tako v barvah kot v kompoziciji, kot je na levi lesorez Kozmična tragedija iz leta 1970
Razlaga uporabo lesa
Vse je natančno
Lesorez je lahko sestavljen, kot cikel o jerebu
Heroika, 1971, lesorez na japonski papir
La Mamma, 1985, lesorez, gravura v les
“Maria Bonomi je eno najpomembnejših imen brazilčke sodobne umetnosti in kulture. Njen likovni jezik je zaznamoval besednjak lesoreza. Grafike Marie Bonomi na nas voplivajo tako na fizični ravni kot s svojo simbolično in znakovn naravo.
Pred jerebom V/B, 2003, lesorez na nepalski papir
Grafiko navezuje tudi na arhitekturo in prostor ter ustvarja javna derla v cementu, glini in kovini, ali pa jih sestavlja v instalacije skupaj z matricami.
Buggy, 1985, lesorez, gravura v les
Mojstrsko ustvarja kontraste med drzno abstraktno podobo v močnih barvah in tankim, finim riževim papirjem, skozi katerega barve presevajo in ustvarjajo transparentne barvne tančice.
Sedem plasti sestavlja skulpturo na pohodni talni ploskvi za pisanjem vtisov
Delo Marie Bonomi v sodobni svetovni umetnosti uveljavlja grafiko kot avtonomno predstavnico v produkciji širšega znanja, ki ni več v službi reprodukcije. Papir ni več fizična meja medija, temveč je sredstvo transformativne ideologije neskončnega eksperimentiranja.” (Iz teksta ob razstavi)
Kustosinji razstave sta Barbara Savenc in Breda Škrjanec. Razstava bo na ogled vse do 29. oktobra in je ne gre zamuditi.
Kozarček penine ob koncu vodstva je umetnici ponudil Blaž Peršin, direktor MGML
“Raziščem vse možnosti obračanja, multiplikacije in dodajanja grafični matrici, vsak poskus pa zapišem in posnamem.
Maria Bonomi in kustosinja Breda Škrjanec
Poskušala sem izčrpati vse možnosti, ki jih ponuja grafika, da bi zajela podobo, pri kateri so tehnika in tehnični manevri medij za sporočanje umetniškega izraza, pozneje pa se vanj tudi preobrazijo.
In prijetno fotografiranje ob obujanju spominov na Ljubljano
To je edini način, kako upravičiti samo tehniko (…) Srečno naključje in odprto sopostavljanje sta načina širjenja mojih podob, pri katerih gre za objekte, ki jasno in odkrito sporočajo simboliko današnjega časa.”
S prijateljicama
Za vedno grafika
Marijan Zlobec