Sinočnje slavnostno odprtje nove nemške filharmonije v Hamburgu je svetovni dogodek v kulturi, glasbeni pa še posebej. Na slavnostni koncert sta prišla tako nemški zvezni predsednik Joachim Gauck kot kanclerka Angela Merkel, iz Salzburga direktorica Salzburških slavnostnih iger Helga Rabl – Stadler in glasbeni umetniški vodja Markus Hinterhäuser…Interes za vse dogodke je ogromen in so za naslednje štiri mesece vsi koncerti že razprodani. Med njimi tudi dva, na katerih se bo predstavil v svetu vse bolj cenjeni slovenski skladatelj Vito Žuraj.
Sinočnji koncert v veliki dvorani, foto NDR
Vito Žuraj je v novi Elbphilharmonie že bil, si vse ogledal in prisluhnil vaji orkestra. Po Žurajevem sinočnjem pričevanju je akustika v dvorani “res neverjetna. Še bolj fascinantno je, da se z vsakega sedeža sliši enako dobro, tudi z najbolj oddaljenih. Bil sem čisto zgoraj in slišal dirigenta jasno in glasno, ko je govoril s koncertnim mojstrom. Na vse so mislili, tla nič ne škripajo, vhodi v dvorano so tako nameščeni, da izvajalcev ne motijo. Sedeži so udobni. Orgle se arhitekturno popolnoma spojijo z dvorano. Najprej sem na vaji slišal uverturo k Wagnerjevi operi Parsifal – bilo je, kot da bi se odprlo nebo. Zvok je izredno naraven, tudi odmev. Vse zveni transparentno in ne prebija niti ob največjih fortissimih. Stene dvorane so narejene iz mešanice gipsa in starega papirja. Vanje so izdolbene majhne vbokline, ki naredijo akustiko.”
Vbokline v stenah naredijo odlično akustiko, foto Vito Žuraj
Vito Žuranj v Kölnu, v očitno sedaj drugi najlepši koncertni dvorani v Nemčiji, foto osebni arhiv
Popularna Elphi, kot so kompleks poimenovali Hamburžani, kljub na videz daleč stran od mesta za pešče in kompliciran za prihod in odhod, v resnici ni tako, pojasnjuje Žuraj. Iz uradne obrazložitve sledi, da je najbližja postaja hamburškega metroja Baumwall 400 metrov stran, najbližja avtobusna postaja Am Kaiserkai pa 150 metrov. No, čisto pri roki ni, zlasti za starejše ljudi, ki težje hodijo in bi vsaj s taksijem prišli do vhoda ali garaže.
Pogled med sinočnjim koncertom od zunaj, foto NDR
Čeprav je bila slovesnost sinoči in bo danes ponovitev, je v resnici dvorana doživela svoj javni krst kot test že 26. novembra lani, potem ko so bila vsa gradbena dela dokončana 31. oktobra. Ali pa gre za skokovito dviganje stropškov gradnje od 77 predvidenih milijonov na končnih 789 milijonov za nekakšen slovenski blok 6 Termoelektrarne Šoštanj? Leta 2007 so predvideli, da bodo dvorano končali leta 2010 in da bo stala 241 milijonov, novembra 2008 so postavili novo okvirno ceno 450 milijonov, avgusta 2012 so ocenili nove stroške v višini nad 500 milijonov. No, to še ni bilo dovolj; potrebno je bilo okrepiti streho in stroški so spet narasli. Seveda je vprašanje, ali je 110 metrov visoka zgradba ob reki Labi z ogromno težo sploh smiselna in statično ter poplavno varna. To ni luka z visokimi žerjavi. Kompleks ima še hotel v verigi Westin Hamburg Hotel in na najvišjih nadstropjih zahodno od koncertne dvorane še 45 stanovanj.
Elphi, foto www.dw.com
Orgle v veliki dvorani, foto Elbphilharmonie
Orgle za konstrukcijo, foto Vito Žuraj
Mala dvorana Elbphilharmonie, foto Michael Zapf
Vito Žuraj bo, kot rečeno, gost nove Elbphilharmonie dvakrat že v okviru otvoritvenih slovesnosti oziroma prvih mesecev glasbenega koncertnega delovanja. Oba koncerta bosta zelo pomembna za njegovo potrditev visoke in v tujini vse bolj prepoznane umetniške vrednosti sodobnega skladatelja svoje, to je mlajše srednje generacije.
Ensemble Modern
Žurajevo glasbo bodo izvedli najprej na koncertu v veliki dvorani, zatem pa bo imel samostojni avtorski večer v mali koncertni dvorani, ko bo sam nastopil še kot dirigent Ensemble Modern. Avtorski večer Vita Žuraja bo 10. aprila in bo komaj drugi v novi dvorani, za Arvom Pärtom.
Vito Žuraj najprej v Parizu
Vito Žuraj bo že 21. januarja nastopil v Parizu na koncertu v Salle des concerts – Cité de la musique. Ensemble Intercontemporain bo pod dirigentskim vodstvom Matthiasa Pintscherja na koncertu v treh delih izvedel skladbe Georgea Crumba, Matthiasa Pintscherja, Beata Furrerja, Francka Bedrossiana, Vita Žuraja, Josquina Despreza in Joana Magranéja Figuere. Žuraj bo prispeval svojo kompozicijo Ubuquité za sopran in ansambel, ki bo doživela svetovno praizvedbo in je nastala po naročilu samega Ensemble Intercontemporain.
NDR Elbphilharmonie Orchester
Prvi Žurajev koncert v novi Elbphilharmonie v veliki dvorani bo 24. marca z NDR Elbphilharmonie Orchester pod dirigentskim vodstvom Juraja Valčuhe.
Elbphilharmonie Hamburg Großer Saal
Fr, 24.3.2017 20 Uhr
NDR Elbphilharmonie Orchester / Valeriy Sokolov / Juraj Valčuha
Bartók / Prokofjew / Žuraj
Ausverkauft
ggf. wenige Restkarten
am Veranstaltungstag vor Ort
€ 70.40 | 58.30 | 40.70 | 25.30 | 15.40
“Für seinen ersten Auftritt auf dem Podium der Elbphilharmonie hat der Dirigent Juraj Valčuha Werke von Béla Bartók und Sergej Prokofjew mitgebracht. Außerdem auf dem Programm: Die Uraufführung eines neuen Werks, das der NDR bei dem slowenischen Komponisten Vito Žuraj, einem Schüler von Wolfgang Rihm, in Auftrag gegeben hat.”
Programm
Vito Žuraj
Do-over für Orchester
Béla Bartók
Konzert für Violine und Orchester Nr. 2 Sz 112
– Pause –
Sergej Prokofjew
Sinfonie Nr. 3 f-Moll op. 44
NDR Elbphilharmonie Orchester
Vito Žuraj, predstavitev našega skladatelja v Hamburgu, foto Tom Brejc
Elbphilharmonie Hamburg Kleiner Saal
Mo, 10.4.2017 19:30 Uhr
NDR das neue werk: Top Spin!
Ein Portrait über Vito Žuraj
Ausverkauft
ggf. wenige Restkarten
am Veranstaltungstag vor Ort
€ 28.60 | 22.00 | 15.40
Marijan Zlobec