Vito Žuraj prvi Slovenec v novi Elbphilharmonie v Hamburgu


Sinočnje slavnostno odprtje nove nemške filharmonije v Hamburgu je svetovni dogodek v kulturi, glasbeni pa še posebej. Na slavnostni koncert sta prišla tako nemški zvezni predsednik Joachim Gauck kot kanclerka Angela Merkel, iz Salzburga direktorica Salzburških slavnostnih iger Helga Rabl – Stadler in glasbeni umetniški vodja Markus Hinterhäuser…Interes za vse dogodke je ogromen in so za naslednje štiri mesece vsi koncerti že razprodani. Med njimi tudi dva, na katerih se bo predstavil v svetu vse bolj cenjeni slovenski skladatelj Vito Žuraj.

eroeffnung614_v-vierspaltig

Sinočnji koncert v veliki dvorani, foto NDR

Vito Žuraj je v novi Elbphilharmonie že bil, si vse ogledal in prisluhnil vaji orkestra. Po Žurajevem sinočnjem pričevanju je akustika v dvorani “res neverjetna. Še bolj fascinantno je, da se z vsakega sedeža sliši enako dobro, tudi z najbolj oddaljenih. Bil sem čisto zgoraj in slišal dirigenta jasno in glasno, ko je govoril s koncertnim mojstrom. Na vse so mislili, tla nič ne škripajo, vhodi v dvorano so tako nameščeni, da izvajalcev ne motijo. Sedeži so udobni. Orgle se arhitekturno popolnoma spojijo z dvorano. Najprej sem na vaji slišal uverturo k Wagnerjevi operi Parsifal – bilo je, kot da bi se odprlo nebo. Zvok je izredno naraven, tudi odmev. Vse zveni transparentno in ne prebija niti ob največjih fortissimih. Stene dvorane so narejene iz mešanice gipsa in starega papirja. Vanje so izdolbene majhne vbokline, ki naredijo akustiko.”

zuraj-15979040_10210424363818864_658436709_n

Vbokline v stenah naredijo odlično akustiko, foto Vito Žuraj

zuraj-unspecified

Vito Žuranj v Kölnu, v očitno sedaj drugi najlepši koncertni dvorani v Nemčiji, foto osebni arhiv

Popularna Elphi, kot so kompleks poimenovali Hamburžani, kljub na videz daleč stran od mesta za pešče in kompliciran za prihod in odhod, v resnici ni tako, pojasnjuje Žuraj. Iz uradne obrazložitve sledi, da je najbližja postaja hamburškega metroja Baumwall 400 metrov stran, najbližja avtobusna postaja Am Kaiserkai pa 150 metrov. No, čisto pri roki ni, zlasti za starejše ljudi, ki težje hodijo in bi vsaj s taksijem prišli do vhoda ali garaže.

eroeffnung668_v-vierspaltig

Pogled med sinočnjim koncertom od zunaj, foto NDR

Čeprav je bila slovesnost sinoči in bo danes ponovitev, je v resnici dvorana doživela svoj javni krst kot test že 26. novembra lani, potem ko so bila vsa gradbena dela dokončana 31. oktobra. Ali pa gre za skokovito dviganje stropškov gradnje od 77 predvidenih milijonov na končnih 789 milijonov za nekakšen slovenski blok 6 Termoelektrarne Šoštanj? Leta 2007 so predvideli, da bodo dvorano končali leta 2010 in da bo stala 241 milijonov, novembra 2008 so postavili novo okvirno ceno 450 milijonov, avgusta 2012 so ocenili nove stroške v višini nad 500 milijonov. No, to še ni bilo dovolj; potrebno je bilo okrepiti streho in stroški so spet narasli. Seveda je vprašanje, ali je 110 metrov visoka zgradba ob reki Labi z ogromno težo sploh smiselna in statično ter poplavno varna. To ni luka z visokimi žerjavi. Kompleks ima še hotel v verigi Westin Hamburg Hotel in na najvišjih nadstropjih zahodno od koncertne dvorane še 45 stanovanj.

elphi-19368358_303

Elphi, foto www.dw.com

organ-construction-no

Orgle v veliki dvorani, foto Elbphilharmonie

zoraj-15978329_10210424366378928_926776028_n

Orgle za konstrukcijo, foto Vito Žuraj

c_michael_zapf_7-jpg__620x430_q85_crop-smart_cropper-room_booking_detail-_subsampling-2

Mala dvorana Elbphilharmonie, foto Michael Zapf

Vito Žuraj bo, kot rečeno, gost nove Elbphilharmonie dvakrat že v okviru otvoritvenih slovesnosti oziroma prvih mesecev glasbenega koncertnega delovanja. Oba koncerta bosta zelo pomembna za njegovo potrditev visoke in v tujini vse bolj prepoznane umetniške vrednosti sodobnega skladatelja svoje, to je mlajše srednje generacije.

ensemble-modern_c_katrin-schilling-2

Ensemble Modern

Žurajevo glasbo bodo izvedli najprej na koncertu v veliki dvorani, zatem pa bo imel samostojni avtorski večer v mali koncertni dvorani, ko bo sam nastopil še kot dirigent Ensemble Modern. Avtorski večer Vita Žuraja bo 10. aprila in bo komaj drugi v novi dvorani, za Arvom Pärtom.

Vito Žuraj najprej v Parizu

Vito Žuraj bo že 21. januarja nastopil v Parizu na koncertu v Salle des concerts – Cité de la musique. Ensemble Intercontemporain bo pod dirigentskim vodstvom Matthiasa Pintscherja na koncertu v treh delih izvedel skladbe Georgea Crumba, Matthiasa Pintscherja, Beata Furrerja, Francka Bedrossiana, Vita Žuraja, Josquina Despreza in Joana Magranéja Figuere. Žuraj bo prispeval svojo kompozicijo Ubuquité za sopran in ansambel, ki bo doživela svetovno praizvedbo in je nastala po naročilu samega Ensemble Intercontemporain.

ndr_elbphilharmonie_orchester_foto_michael_zapf_1-jpeg__500x480_q85_crop-smart_cropper-booking_detail-_subsampling-2

NDR Elbphilharmonie Orchester

Prvi Žurajev koncert v novi Elbphilharmonie v veliki dvorani bo 24. marca z NDR Elbphilharmonie Orchester pod dirigentskim vodstvom  Juraja Valčuhe.

Elbphilharmonie Hamburg Großer Saal
Fr, 24.3.2017  20 Uhr

NDR Elbphilharmonie Orchester / Valeriy Sokolov / Juraj Valčuha

Bartók / Prokofjew / Žuraj

Ausverkauft

ggf. wenige Restkarten
am Veranstaltungstag vor Ort
70.40 | 58.30 | 40.70 | 25.30 | 15.40

“Für seinen ersten Auftritt auf dem Podium der Elbphilharmonie hat der Dirigent Juraj Valčuha Werke von Béla Bartók und Sergej Prokofjew mitgebracht. Außerdem auf dem Programm: Die Uraufführung eines neuen Werks, das der NDR bei dem slowenischen Komponisten Vito Žuraj, einem Schüler von Wolfgang Rihm, in Auftrag gegeben hat.”

Programm

Vito Žuraj
Do-over für Orchester

Béla Bartók
Konzert für Violine und Orchester Nr. 2 Sz 112
– Pause –

Sergej Prokofjew
Sinfonie Nr. 3 f-Moll op. 44

NDR Elbphilharmonie Orchester

zuraj_vito_foto_tomo_brejc-jpg__500x480_q85_crop-smart_cropper-booking_detail-_subsampling-2

Vito Žuraj, predstavitev našega skladatelja v Hamburgu, foto Tom Brejc

Elbphilharmonie Hamburg Kleiner Saal
Mo, 10.4.2017  19:30 Uhr

NDR das neue werk: Top Spin!

Ein Portrait über Vito Žuraj

Ausverkauft

ggf. wenige Restkarten
am Veranstaltungstag vor Ort
28.60 | 22.00 | 15.40

Ensemble Modern spielt Vito Žuraj

Vito Žuraj:

  • Deuce für Bassklarinette und Schlagwerk
  • Schub’rdy G’rdy für Sopran, Akkordeon, Schlagwerk und Klavier
  • Warm-up für Horn und zwei Schlagwerker
  • Contour für Holzbläserquintett
  • La femme 100 têtes für Sopran und Kontrabass
  • Top Spin für Schlagwerktrio

    Künstler

    Ensemble Ensemble Modern
    Leitung Vito Žuraj

    Vito Žuraj zu Gast in der Elbphilharmonie

    Vito Žuraj ist einer der begnadeten Komponisten unserer heutigen Zeit. Er erhielt bereits zahlreiche Komponistenpreise – zuletzt den Claudio-Abbado-Preis der Berliner Philharmoniker. Doch der junge Slowene bleibt trotz großer Erfolge und meisterhafte am Werke am Boden: Entscheidend ist für ihn am Ende der Erfolg seiner Werke beim Publikum.

    Žurajs Klangsprache ist spektakulär, die Materialbeherrschung in der Behandlung unerwarteter Geräuschsäulen und – Organe beeindruckend..

    So urteilte eine Jury von Musikexperten einmal über das Besondere in Vito Žurajs Musik. Hoch originell ist auch eine der wiederkehrenden Quellen seiner musikalischen Inspiration: Vito Žuraj ist begeisterter Tennisfan, was man an einigen seiner Werktitel unschwer erkennen kann: Top Spin, Changeover oder Deuce sprechen da für sich.

    Mit dabei: Das Ensemble Modern

    Vito Žuraj selbst übernimmt bei dem Konzert am 10.04.2017 im Kleinen Saal der Elbphilharmonie die künstlerische Leitung. Zusammen mit dem Frankfurter Ensemble Modern wird er ein Selbstporträt darbieten mit ausgewählten Werken seiner noch jungen Karriere. Sichern Sie sich jetzt Ihre Karten für diesen spektakulären Abend mit dem Ensemble Modern und Vito Žuraj in der Elbphilharmonie!

Marijan Zlobec


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja