V mariborskem razstavišču Kibla Portal so sinoči s približno štiriurnim otvoritvenim dogajanjem in druženjem veliko gostov iz Maribora, okolice, Ljubljane, Celja, tujcev iz več držav…odprli MIG 21, mednarodno umetniško razstavo na temo migracij. Na odprtju smo pogrešali nekatere ljudi, kot mariborskega župana dr. Andreja Fištravca, kulturnega ministra Toneta Peršaka, pa celo vrsto predstavnikov ljubljanskih osrednjih galerij in muzejev, ki so bili v celoti povabljeni.
Množica na razstavi, vse fotografije Marijan Zlobec
Maribor zaradi tega ne bo ostal “osamljen”, ampak bo še naprej tkal mednarodne vezi s svetom, tako kot je to storil, ko je bil Evropska prestolnica kulture in ne nazadnje v imenu te oznake in razglasitve Mariboru in svetu še dolguje nov Muzej moderne umetnosti. Lokacija Kible Portala in one gradbene jame, ki jo gledamo že nekaj let, vedoč komu ali čemu je bila namenjena, so lep prostor za vez Maribora z likovnim svetom Srednje Evrope v navezavi z Balkanom, Vzhodno Evropo in še posebej Azijo; umetnostjo Kitajske, Japonske, Južne Koreje, Indije…, pa tudi arabskega sveta.
Kustos Peter Tomaž Dobrila med nagovorom
Maribor je v srcu Evrope, še bolj kot Ljubljana. V radiusu manj kot 200 kilometrov je šest mednarodnih letališč: Dunaj, Gradec, Zagreb, Maribor, Brnik, Celovec, malo dlje prvo v Italiji (Ronki). Maribor naj najprej dobi, po Magdi Tovornik, spet primernega in sebi ustreznega ter za vodenje mesta zaslužnega župana…
Bureau d’ etudes – The Laboratory Planet No. 5, 2016, Svetovna vlada
Projekt Svetovna vlada francoske skupine Bureau d’etudes je eden najbolj zapletenih
Odpira vprašanja, kdo nam že vlada v svetu
Še bolj pa nakazuje, kaj se v resnici dogaja v ozadju
In ne bo nikoli od nikogar kaznovano
Velik mednarodni kulturni dogodek v Mariboru poteka pod častnim pokroviteljstvom predsednika Republike Slovenije Boruta Pahorja. Njega na odprtju ni bilo, kot tudi nikogar iz njegovega kabineta, še posebej ljudi, ki so tam nastavljeni, beri v službi, kot odgovorni za kulturo. Torej je pokroviteljstvo lažno, saj nima v sebi nikakršnega sporočila, ali pa ga ima: še kako močnega! Prišli pa so predstavniki veleposlaništev ZDA, Japonske in Irske.
Žarko Bašeski – Kiklop
Kustosa razstave sta dva: Nina Jeza in Peter Tomaž Dobrila. Jeza ja najprej predstavila dvajsetletnico delovanja Kulturno – izobraževalnega društva Kibla iz Maribora. MIG 21 je predstavila in ocenila kot praznik, ki “slavi življenje v vseh možnih oblikah; njegovo svetost, njegov čar, njegovo lepoto in predvsem njegovo humanost. Praznovanje življenja je torej razlog, zaradi katerega smo se danes zbrali tukaj. Naj nas k globalni človečnosti vodi umetnost. Migracija v humanizem. Nazaj k življenju.”
Nina Jeza med pozdravnim nagovorom
Tema migracije ne pomeni samo, da nekdo prihaja (k nam), ampak da je čas, da tudi kam čim prej odide, ker ga razmere v to v begu pred smrtjo v domovini silijo. Oditi je težko, a mi vedno gledamo le iz “ene strani”.
Množica obiskovalcev
Srdjan Živulović je za razstavo prispeval neskončno povečano svojo s Pulitzerjevo nagrado pospremljeno fotografijo
Veliko ljudi je prišlo v Maribor
Tako kot smo videli množico ljudi na odprtju razstave, smo se prepričali, da Društvo Kibla s svojo dvajsetletno dejavnostjo uspešno izvaja vsakršne kulturne programe. V Ljubljani velja za napredno, avantgardno, moderno, inovativno…, a te odprtosti nismo opazili z abstinenco metropole.
Kipar Mirsad Begić je v Mariboru drag gost
Umetniki že zdavnaj vedo, kdo vlada v Ljubljani v likovnih krogih, zato so mnnogi zapustili prestolnico in se raje odzvali povabilu, naj pridejo in sodelujejo v Mariboru. Imamo kot bi se metaforično reklo ljubljanske domobrance in štajerske komuniste.
Aleksij Kobal je prispeval tri svoje slike
Razstavo MIG 21 ponuja povsem humanistični odgovor na docela politično vprašanje in tako povezuje 50 razstavljajočih umetnic in umetnikov iz Slovenije, Hrvaške, Bosne in Hercegovine, Srbije, Makedonije, Francije, Nemčije, Rusije, Poljske, Češke, Japonske, ZDA, Mehike, Kanade in Avstralije, predstavljajo razstavo organizatorji.
Metod Frlic – Multi Culti (Papež Frančišek prihaja v miru), 2016, prostorska postavitev
MIG 21, ne pomeni slavnega ruskega nadzvočnega letala, ampak migracijsko interdisciplinarno gibanje ter mednarodno umetniško razstavo na temo migracij. Zakaj imam toliko asociacij na ruska bojna nadzvočna letala, ne vem, najbrž zato, ker z bombardiranjem nekaterih držav ustvarjajo naravnost idealne pogoje, da milijoni nedolžnih ljudi odhajajo za vedno stran iz domovine, totalno zbombardirane in uničene, kot ni bila Slovenija, roko na srce, ves čas druge svetovne vojne.
MIG 21
“V poplavi različnih –izmov smo docela zanemarili tistega, ki nas v resnici edini civilizacijsko vleče naprej. Humanizem kot politični program, nadomestek in zamenjava kapitalizma, ni nikdar v zgodovini zares dobil priložnosti. Res je, da smo humanistično noto uspešno ocelofanili v različne, tudi moderne oblike umetnosti, in da jo pod krinko ohranjanja človečnosti tam zaenkrat še tudi čvrsto držimo. A razmislek, ki ga sproža MIG 21, je zanimiv ravno zato, ker ponuja povsem humanistični odgovor na docela politično vprašanje.”
Slika Tine Dobrajc
“MIG 21 povezuje umetniške vizije ter humanistične vrednote z različnimi mediji, vizualnimi, zvočnimi in interdisciplinarnimi, kar je v Sloveniji novost. Na ogled bodo slikarska, kiparska, fotografska, video dela, likovne in intermedijske instalacije, bioumetnost in znanstveno-umetniška raziskovalna dela.”
Kipar Jakov Brdar je že sam po sebi živa skulptura
“Gre za izbor paradigem, ki se na omenjenem področju dogajajo zadnjih 30 let, s posebnim poudarkom na vsebinskih in interdisciplinarnih povezavah med vizualnim in refleksivno-tehnološko-inovativnim.”
Zora Stančič – Ruta
50 domačih in tujih umetnikov in umetnic bo med 7. oktobrom in 30. novembrom v Kibla Portalu, v stari industrijski hali, preurejeni v razstavišče, razstavilo umetniška dela na temo migracij.To so:
AES+F (RU), antiAtlas of Borders (FR), Žarko Bašeski (MK), Mirsad Begić (SI), Bureau d’Etudes (FR), Julijana Božič (SI), Jakov Brdar (SI), Matej Čepin (SI), Ksenija Čerče (SI), Heather Dewey-Hagborg (US), Tina Dobrajc (SI), Adam Donovan (AU), Jure Fingušt (SI), Metod Frlic (SI), Jusuf Hadžifejzović (BA), Marko Jakše (SI), Jovan Joca Jovanović & Stanoje Čebić (RS), Adela Jušić, Andreja Dugandžić (BA), Stojan Kerbler (SI), Aleksij Kobal (SI), Herlinde Koelbl (DE), Oleg Kulik (RU), Matjaž Lenhart (SI), Zbigniew Libera (PL), Jan Macko (CZ), Ivan Marušić Klif (HR), Nika Oblak & Primož Novak (SI), Ana Pečar (SI), Špela Petrič (SI), Monika Pocrnjić & Petja Janžekovič (SI), Matjaž Požlep (SI), Ale de la Puente (MX), RIGUSRS (SI), So Kanno & Takahiro Yamaguchi (JP), Jože Slaček (SI), Zora Stančič (SI), Mladen Stilinović (HR), Robertina Šebjanič (SI), Jože Šubic (SI), Aphra Tesla (SI), Jane Tingley (CA) & Michal Seta (PL), Raša Todosijević (RS), Uroš Weinberger (SI), Ulrich Wüst (DE), Srdjan Živulović (SI).
Uroš Weinberger – Only Few Can Walk On Oil
Spremljevalni program bo ponudil še umetniške nastope v živo, pogovore z umetniki, tematska predavanja, delavnice, predstavitve in okrogle mize. Skupaj bo tako v približno dveh mesecih kontinuiranega dogajanja pripravljenih več kot 50 dogodkov.
Zbigniew Libera
Ustvarjalna Evropa Evropske Unije
Razstava MIG 21 je prvi v seriji velikih mednarodnih dogodkov štiriletnega projekta Risk Change – Tvegaj spremembo (2016–2020), ki ga sofinancira program Ustvarjalna Evropa Evropske Unije. Projekt podpirata še Mestna občina Maribor in Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije.
Jusuf Hadžifejzović med performansom
Sloviti bosensko-hercegovski umetnik iz Sarajeva Jusuf Hadžifejzović, ki prvič razstavlja v Mariboru in je med petdesetimi umetniki na MIG 21, je izvedel performans Strah pred pitno vodo (1994), ki predstavlja »dokumentacijo« edinega performansa, ki ga je umetnik ustvaril po državljanski vojni v Jugoslaviji.
Jusuf Hadžifejzović se je dal ostriči
“S pozivom članom in članicam svoje družine, da pozirajo pred fotoaparatom po treh letih ločitve, je umetniku uspelo spet zbrati ljudi, ki so zdaj živeli v različnih državah, za zaprtimi mejami, na odrezanih ulicah in poljih vojne. Pred državljansko vojno so bili vsi člani njegove družine Jugoslovani, po vojni pa je imel vsak drugačno državljanstvo in je pripadal rivalskim etničnim skupinam, skupnostim in veram. Da bi se vsi od njih spet dobili skupaj in pozirali za »zadnjo« družinsko sliko, je vsak moral prečkati sovražne linije in s svojim življenjem veliko tvegati.” (Iz predstavitve vsebine performansa).
Smisel za performans ima kipar Jakov Brdar
“To delo je bilo krik k enotnosti in človečnosti v državi, razklani od sovraštva, rasizma in fundamentalizma. Vsi na sliki so pravi člani umetnikove družine, ki je odgovorila na klic in se odzvala na njegov pomemben humanitarni in politični pomen, in so storili vse, kar je bilo potrebno, da so dosegli Cetinje v Črni gori z vseh koncev stare Jugoslavije in se ponovno fotografirali kot združena in mirna družina, iznad svojih etničnih, verskih in političnih razlik.”
Oleg Kulik iz Rusije je s svojimi fotografijami skoraj najbolj pretresljiv
“To delo predstavlja simbol evropske emancipacije federacije prostega pretoka brez meja in ločevanja, v nasprotju s trendi, ki so bili postavljeni s koncem sveta hladne vojne in so spodbudili sovraštvo, nacionalizem ter rasno in versko čistost v vsej Evropi.”
Po performansu bo na razstavi ostala instalacija s fotografijo njegove družine, prebodene s pikadi.
Peter Tomaž Dobrila spremlja dogajanje preko računalnika
Sledil je performans Žicanje legendarnega Marka Breclja, ki pa ga nisem več videl, razen umetnika samega. »Žicanje« je kazanje koluta žice mejnice, odščipavanje le – te radodarnim, razstava Palmodarjev (koledarjev s palmami) in petje – korakanje belskih duhovnih pesmi ter Novih napevov ob nenasilnem pritegovanju pozornosti prisotnih, je nastop predstavil kustos Peter Tomaž Dobrila.
Jože Šubic s svojo skulpturo
Maribor ne bo ostal ne brez umetnikov, ne brez mladih obiskovalcev razstave MIG 21
Razstavišče je dovolj veliko in hkrati privlačno
Jan Macko – Mož
Raša Todosijević ve, da umetnikom primanjkuje denarja
Julijana Božič – Hinavci
Mirsad Begić z ženo Emiro in Jakov Brdar, končno pet minut miru
Kaj bo prinesla globalizacija ?
Oleg Kulik
Kipar Jakov Brdar, filmski režiser in scenarist Damjan Kozole ter grafičarka in vizualna umetnica Zora Stančič
Matjaž Požlep – Risarska instalacija z intervencijo obiskovalcev razstave
Oleg Kulik – Dan križanja, Noč križanja
AES + F – Fotografije mest
Fant ni zaresen, ampak kip Žarka Bašeskega
Razstava je formalno sicer razdeljena na kar tri lokacije. Začenja se na MMC Kibla v Ulici kneza Koclja 9, nadaljuje v artKIT na Glavnem trgu 14, od koder smo jo peš mahnili naprej in dol na Lent in še naprej do mosta čez Dravo, gor po stopnicah in do Kible Portala.
Razstava v artKIT
V MMC Kibla razstavljajo Žarko Bašeski, Marko Jakše, Adela Jušić, Stojan Kerbler, Ale de la Puente in Zora Stančič.
Tvegaj spremembo
V artKIT razstavljajo Matej Čepin, Ksenija Čerče, Tina Dobrajc in Marko Jakše
ArtKIT
ArtKIT
Tina Dobrajc – Na senčni strani Alp (Triglav), v ArtKIT
Kipar Mirsad Begić pred sliko Zimska, 2009 Marka Jakšeta
Ksenija Čerče – Beckettovo čelo, 2011 – 2015, prepovedane tehnike, v artKIT
Beckettovo čelo v naslovu in v procesih/fotografijah, ki so bile uporabljene za sliko, nagovarja Samuela Becketta. Beckett je emigriral iz Irske leta 1937 po ratifikaciji nacionalne neodvisnosti v takratni Irski ustavi. Nikoli se ni vrnil. Svoj eksil je preživljal v Parizu. (Iz predstavitve slike).
Praznična instalacija
Padala nebeška mana…
Izraelcem je v puščavi…
Zginila je, ak pobrana…
ni bila ob uri pravi…
Marijan Zlobec se je preveč časa zadržal v matični MMC Kibla pri sliki Marka Jakšeta in je nebeško mano zamudil, foto Ira Jeza
Zato je v kotu galerije neutolažljivo zajokal, foto Ira Jeza
Potem pa le še jezil, foto Ira Jeza
Marijan Zlobec