Tradicija, kakovost in svežina je bilo vodilo letošnjega festivalskega poletja v okviru 64. Ljubljana Festivala. Organizatorji festivala ocenjujejo, da je bilo tudi tokrat “dolgo, vroče in nadvse uspešno. Preživeli smo ga v družbi velikih umetnikov z vsega sveta.” V skoraj treh mesecih se je zvrstilo več kot 120 raznovrstnih prireditev, ki si jih je ogledalo več kot 60.000 obiskovalcev. Na njih je sodelovalo okoli 2700 umetnikov iz več kot 30 držav.
Otvoritveni koncert na Kongresnem trgu je bilo mogoče spremljati na dveh velikih zaslonih, vse fotografije Marijan Zlobec
Pomembna novost letošnjega dogajanja je bila reka Ljubljanica, ki se je pridružila že tako pestremu naboru festivalskih prizorišč. 64. Ljubljana Festival je namreč prvikrat potekal tudi na turističnih ladjicah, ki so ob nastopih študentov Akademije za glasbo in dijakov Konservatorija za glasbo in balet v Ljubljani omogočile edinstven ogled mesta in prav posebno glasbeno izkušnjo. Festival se je začel 28. junija in je potekal do 1. julija od jutra do večera. Upajmo, da se bo ta novost nadaljevala in informacije razširile še na turiste, ki prihajajo v mesto v vedno večjem številu.
Erwin Schrott je bil prva svetovna zvezda letošnjega festivala.
64. Ljubljana Festival se uradno končuje 13. septembra, do takrat bosta na programu še izjemni baletni predstavi Up and Down enega največjih svetovnih koreografov, akademika Borisa Eifmana iz Sankt Peterburga. Predstavi bosta v ponedeljek in torek ob 20. uri v Cankarjevem domu.
Letošnjega festivalskega poletja pa si ne bomo zapomnili zgolj po izvrstnih prireditvah, ampak tudi po muhastem vremenu. Že spomladi nam ni prizanašalo, saj je aprilsko mrzlo vreme s poznim mokrim snegom po državni proslavi v Poletnem gledališču v Križankah uničilo streho in organizatorje festivala v poletju prisililo, da so nekatere prireditve preselili na druga ustrezna prizorišča. Nova in boljša streha letos menda še ne bo izgotovljena.
Jaquelina Livieri je prav tako nastopila na začetku festivala.
Kljub temu pa so uspešno izvedli skoraj vse napovedane prireditve, z izjemo ponovitve opere Otello, saj je Walter Fraccaro zaradi zdravstvenih razlogov žal moral odpovedati svoj nastop.
64. Ljubljana Festival na Ljubljanici.
O končnih finančnih številkah bodo lahko govorili ob koncu leta, okvirne pa kažejo, da je proračun za program prireditev 64. Ljubljana Festivala ocenjen na 2.600.000 evrov. Mestna občina Ljubljana, ki pokriva tudi plače zaposlenih in nekatere materialne stroške, je za program 64. Ljubljana Festivala in druge prireditve v organizaciji Festivala Ljubljana v letu 2016 prispevala 1.300.000 evrov. Ocena prilivov sredstev sponzorjev in donatorjev je 880.000 evrov, ocena inkasa od prodanih vstopnic (skupaj s koproducenti) pa 620.000 evrov.
Pianist Denis Macujev je bil na dveh koncertih sprejet z največjimi ovacijami na celotnem festivalu.
Tenorist Jose Cura je pel Otella v Cankarjevem domu.
Direktor Festivala Ljubljana Darko Brlek je uspešno obvladal vse goste na številnih tiskovnih konferencah.
Nekatere, kot dirigenta Danieleja Gattija, pa šele po koncertu.
Up and Down v ponedeljek in torek
Do uradnega konca 64. Ljubljana Festivala 13. septembra, kot uvodoma rečeno, se bo zvrstil še balet Up and Down (Gor in dol), ki ga je ustvaril sloviti koreograf svetovnega slovesa Boris Eifman. Eifman meni, da orodje baleta odpira plesnemu ustvarjalcu resnično neomejene raziskovalne možnosti. Zanimajo ga predvsem najbolj skriti kotički podzavesti njegovih likov, zato ga upravičeno označujejo za koreografa psihoanalitika.
Prizor iz baleta Up and Down, foto Festival Ljubljana
Vzponi in padci likov se dogajajo v čudoviti dobi jazza – dobi svobode, čutnosti in hedonizma. Boris Eifman z Akademskim državnim baletom iz Sankt Peterburga pripravlja mojstrsko poustvaritev, pri tem pa poda temeljno sporočilo: »Kdor pozabi na svoje poslanstvo in izniči lasten talent, je pogubljen, uničuje ga kompromis z zahrbtnim svetom, polnim skušnjav. Balet Up & Down želi opomniti na usodne posledice, ki si jih človek lahko povzroči, ko sam sebe izda.«
Marijan Zlobec