Na 64. Ljubljana Festival prihaja drevi ob 20.30 v očitno že prepolno Poletno gledališče v Križankah (prodali so 2500 vstopnic) legendarna skupina Laibach. A ne sama. Nastopila bo skupaj s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija pod dirigentskim vodstvom Simona Dvoršaka ter mešanim zborom šestnajstih pevcev.
Laibach v Bruslju, foto 4d.rtvslo.si
Najbolj zanimivo bo, kako bo zvenel skupni nastop v Ljubljani po februarskem svetovnem dogodku v Bruslju v okviru razglasitve Ljubljane kot Zelene prestolnice Evrope, kjer pa je prišlo do nekaterih cenzorskih posegov, o čemer je takrat spregovoril Ivan Novak, a jih na tokratni tiskovni konferenci ni ponovil in ga v tem smislu nihče ni spraševal.
Plakat za koncert v Bruslju
Po uspešnem nastopu 9. februarja v znameniti bruseljski dvorani Henry Le Boeuf v Palači lepih umetnosti (BOZAR) bo skupina Laibach s simfoniki in mešanim zborom drevi v Križankah pripravila razširjen koncertni program.
Ivan Novak na tiskovni konferenci na Pergoli v Križankah, foto Marijan Zlobec
V prvem delu nastopa bo premierno predstavila popolnoma novo delo, polurno avtorsko kompozicijo po motivih Krsta pri Savici Franceta Prešerna, kjer dogajanje poteka v času pokristjanjevanja Slovencev in bojev med kristjani in pogani.
Koncert v Bruslju, foto Nik Rovan
To skladbo bodo izvedli v povezavi z Laibachovo interpretacijo odlomka iz nedokončane Griegove opere Olaf Trygvasson, ki tematizira krvavo rojstvo krščanstva na Norveškem in Švedskem. Skupina je to delo premierno izvedla na festivalu sodobne glasbe Ultima v Oslu leta 2014, ljubljanska izvedba obeh del pa se ujema s 30. obletnico postavitve retrogardističnega gledališkega dogodka Krst pod Triglavom v izvedbi Gledališča sester Scipiona Nasice z režiserjem Draganom Živadinovim, za katerega je glasbeno podobo zelo odmevne predstave prav tako prispeval Laibach.
Koncert v Bruslju, foto Nik Rovan
Na tiskovni konferenci na Pergol v Križankajh smo slišali, da bo Laibach pravzaprav pokazal, kako je bilo s pokristjanjevanjem ne le v Skandinaviji, ampak predvsem v Sloveniji
Darko Brlek na tiskovni konferenci, foto Marijan Zlobec
V drugem delu koncerta bo Laibach predstavil še skladbe, ki jih je v Bruslju odigral s simfoniki RTV Slovenija, vendar bodo v Ljubljani aranžmaji skladatelja Anžeta Rozmana dopolnjeni ali povečani in napisani za večji orkester (Eurovision, Now you will play, Smrt za smrt, Vor Sonnen-Aufgang, We are Millions and Millions are One, Whistleblowers, Resistance is Futile, Opus Dei/Leben heisst Leben).
Kako varno in hkrati lepo bo zvečer v Križankah ne ve še nihče, foto Marijan Zlobec
Koncert skupine Laibach in Simfonikov RTV Slovenija v Bruslju, foto Nik Rovan
Koncert v Bruslju, foto Nik Rovan
Občinstvo je v Bruslju prisluhnilo novim interpretacijam že znanih pesmi skupine Laibach, vključno s tistimi iz projektov Sound of Music in Spectre pa tudi z albuma WAT iz leta 2003 (Now You Will Pay, The Great Divide, Das Spiel ist aus!), ki se ukvarja z begunsko in migracijsko krizo v Evropi in na Bližnjem vzhodu.
Koncert v Bruslju
Kot vsi koncerti skupine Laibach bo tudi tokratni nastop multivizijski, opremljen z bogatimi filmskimi projekcijami.
Poletno gledališče v Križankah bo spet pokalo po šivih. Spodnji del avditorija bo imel sedeže, preostali del pa stojišča.
Laibach v Bruslju, foto Nik Rovan
Laibachova samorefleksija
Laibach je petintrideset let po svojem nastanku mednarodno najbolj priznana glasbena skupina, ki izhaja iz nekdanjih komunističnih držav vzhodne oziroma srednje Evrope, ter je ena najskrivnostnejših oziroma preroških, a tudi najpristnejših skupin. Ustanovljena je bila v letu Titove smrti v industrijskem mestu Trbovlje, v tako imenovanem revolucionarno-rdečem predelu Slovenije.
Občinstvo v Bruslju, foto Nik Rovan
Laibach je dosledno nasprotoval vsakemu etiketiranju ter še vedno zavrača oznake, kot so »rock«, »pop«, »tehno« ali »industrijski«. Avgusta 2015 so kot prva takšna skupina nastopili v nedostopni Severni Koreji, samotarski garniziji, znani po vojaških koračnicah, množični gimnastiki in hvalnicah velikemu voditelju ter kljubovalnemu upiranju zahodni popularni kulturi.
Laibach in Simfoniki RTV Slovenija v Bruslju, foto Nik Rovan
O njih je bilo posnetih več dokumentarnih filmov in knjig, med njimi tudi dva celovečerna filma (Predictions of Fire režiserja Michaela Bensona ter Victory Under The Sun režiserja Gorana Gajiča).
Proglasitev Ljubljane kot Zelene prestolnice Evrope, foto Marijan Zlobec
Marijan Zlobec