Salzburške slavnostne igre se bodo uradno začele jutri ob 11. uri s slovesnostjo v dvorani Skalne jahalne šole in zvečer s prvo operno premiero, pravzaprav že kar svetovno praizvedbo nove opere The Exterminating Angel Thomasa Adesa, medtem ko bo prva premiera opere za otroke Vilinska kraljica Henryja Purcella že danes.
Thomas Ades – The Exterminating Angel, foto Salzburger Festspiele / Monika Rittershaus
Festival bo skupaj izvedel kar deset oper, oziroma enajst, saj opera za otroke, kot jo opredeljujejo, to je Vilinska kraljica Henryja Purcella, ni uvrščena v uradni napovednik opernega programa, ker predstava šele nastaja sproti z udeleženci mednarodnega pevskega seminarja, šole ali projekta mladih opernih pevcev, v katerem je tudi naša sopranistka Nika Gorič. Ko so tiskali programsko knjižico že lani oktobra za imena udeležencev in posledično solistov v operi še niso vedeli, tako da so to opero uvrstili v program pod skupnim naslovom Otroci in mladina. Njim je dobro uro trajajoča predstava povečini namenjena.
Prizor iz Vilinske kraljice z Niko Gorič (Titania) in Michaelom Plumbom (Oberon), foto Salzburger Festspiele / Matthias Baus
V opernem programu so tri nove kompletne scenske postavitve, štiri ponovitve že videnih predstav s prejšnjih festivalov deloma z novo pevsko zasedbo in tri koncertne operne izvedbe.
Prizor iz Don Giovannija, foto Salzburger Festspiele / Michael Pöhn
Thomas Ades (r. 1971) je za Salzburške slavnostne igre napisal novo opero The Exterminating Angel (Uničevalni angel) na libreto Toma Cairnsa, s katerim je skladatelj soustvarjalno sodeloval. Zgodba temelji na scenariju za Bunuelov film El angel exterminador (Angel uničevalec), pri katerem je sodeloval še Luis Alcoriza.
Thomas Ades, foto Brian Voce
Salzburška noviteta je nastala v koprodukciji z londonsko Kraljevo opero Covent Garden, MET v New Yorku in Den Kongelige Opera v Kopenhagnu. Bunuel je svoj film posnel v Mehiki leta 1962. Ades je pred leti na Dunaju dočakal izvedbo svoje opere Vihar (po Shakespeareu).
Scena iz Figarove svatbe, foto Salzburger Festspiele / Ruth Walz
Svetovna praizvedba nadaljuje tradicijo zadnjih let, da salzburški festival uprizori vsaj eno povsem sodobno ali novo opero, kot so sami razpisali natečaj oziroma povabili določene skladatelje, med katerimi pa še vedno čakajo na dokončanje opere Konec igre po Beckettu, ki jo piše in jo je medtem že končal Gyorgy Kurtag.
Prizor iz Mozartove opere Cosi fan tutte v dvorani Skalne jahalne šole, foto Salzburger Festspiele / Ruth Walz
Strausova Danajina ljubezen je zadnja Straussova opera, ki je za nas pomembna, ker je v svetovni praizvedbi nastopil naš tenorist Jože Gostič. Ta “satirična mitološka opera” ima v Salzburgu posebno zgodovino, saj je bila predstava, ki so jo pripravljali za festival leta 1944, prekinjena po kostumski vaji 16. avgusta, ker je prišlo 20. junija do atentata na Hitlerja v operaciji Valkira in so bile takoj prepovedane vse javne prireditve. Prepoved je segla tudi v tedaj izrazito nacistični Salzburg, ki ga je Hitler med festivalom obiskal.
Salzburški festival leta 1938, foto www. salzburgerfestspiele. at
Na pripravljani premieri bi pel Midasa tenorist Horst Taubmann, ker pa do premiere ni prišlo, je v prvi izvedbi v Salzburgu leta 1952 namesto njega pel Jože Gostič. V Salzburg ga je povabil dirigent Clemens Krauss, ki je tedaj veljal za enega največjih dirigentov in glasbenih avtoritet na svetu. Bil pa je tudi Straussov prijatelj.
Richard Strauss na kostumski vaji za Danajino ljubezen v Salzburgu leta 1944, foto www. salzburgerfestspiele. at
Bolgarska sopranistka Krasimira Stojanova kot Danaja v Straussovi operi Danajina ljubezen, foto Salzburger Festspiele / Monika Forster
Zelo veliko pričakovanj letošnjega festivalskega občinstva vzbuja napovedana premiere Gounodovega Fausta s Piotrom Beczalo v naslovni vlogi. Poljski tenorist bo po končanih nastopih v Salzburgu prišel na 64. Ljubljana Festival (6. septembra). Mefista bo pel basist Ildar Abdrazakov, Marjetica pa bo sopranistka Maria Agresta. Dunajskim filharmonikom bo dirigiral Alejo Perez kot salzburški operni debitant.
Ildar Abdrazakov bo pel Mefista, foto Dario Acosta
Med ponavljanimi operami so Mozartove Cosi fan tutte, Don Giovanni in Figarova svatba. Med ponovitve sicer uvrščajo še slavni muzikal West Side Story (Zgodba z zahodne strani), ki pa ni ponovitev s kakega poletnega festivala od poprej, ampak letošnjega binkoštnega. Režiser Mozartovega trojčka je Sven-Eric Bechtolf, sicer vodja gledališkega programa salzburškega festivala.
Zgodba z zahodne strani, foto Salzburger Festspiele / Silvia Lelli
Bernsteinov muzikal pripravlja dirigent Gustavo Dudamel s svojim simfoničnim orkestrom Simon Bolivar iz Venezuele. Binkoštni festival umetniško vodi slavna mezzosopranistka Cecilia Bartoli, ki bo kajpada nastopila kot Marija, Tony pa bo Norman Reinhardt.
Christa Ludwig na salzburški pevski šoli, foto Salzburger Festspiele / Michael Pöhn
Kljub vsem tem operam, pa vlada največje zanimanje za koncertno izvedbo Puccinijeve opere Manon Lescaut, ker bo v naslovni vlogi pela Ana Netrebko, ob njej pa še njen mož, tenorist Yusif Eyvazov kot Renato Des Grieux. Nastopil bo Münchenski radijski orkester pod dirigentskim vodstvom Marca Armiliata. Po predstavi 7. avgusta bo poseben gala večer v palači Residenz v počastitev Ane Netrebko, ki bo ves izkupiček podarila salzburškemu festivalu za njegove vzgojne programe.
Cecilia Bartoli kot Marija, foto Salzburger Festspiele / Silvia Lelli
Prav tako koncertna izvedba bo opere Il templario (Templjar) Otta Nicolaia z Dunajskimi filharmoniki in nekaterimi slavnimi pevci, kot sta Juan Diego Florez in Joyce DiDonato. Dirigiral bo Andres Orozco-Estrada.
Tretja koncertna izvedba opere pa bo Thais Julesa Masseneta pod dirigentskim vodstvom Patricka Fournilliera, v kateri pa bo pel v baritonski vlogi puščavnika Atanaela slavni Placido Domingo, medtem ko bo pela naslovno vlogo igralke in kurtizane Thais sopranistka Sonja Jončeva. Opero bo izvedel Münchenski radijski orkester.
Salzburški festival, zlasti operni program, obiskuje čedalje več gostov iz Slovenije, ki pametno kupujejo vstopnice neposredno in takoj ko je program objavljen, sicer so predstave hitro razprodane, preko agencij pa so vstopnice, ki so sicer najdražje na svetu, še dražje. Uradno so seveda vse blagajne v Salzburgu odprte, možnost, a majhna, pa je, da dobite kakšno vstopnico, če jo kdo vrne, tik pred začetkom predstav. A za najbolj iskane in obiskane predstave je večje povpraševanje kot ponudba.
Marijan Zlobec