Big Band RTV Slovenija z gosti je bil drugi koncert na 31. Slovenskih glasbenih dnevih, tokrat v Kinu Šiška, pravzaprav ne vem, zakaj se imenuje še Kino, če ga tam že dolgo ni več. Ima pa dvorana podnaslov Katedrala, kar spet ne vem, kaj naj bi pomenilo, v religioznem smislu gotovo ne, v drugih pa pravzaprav prav tako ne. A kakorkoli že, poslušali smo Mladi (slovenski) jazz, tako kot je naslov najnovejše zgoščenke, ki jo je z odra predstavila Mojca Menart, direktorica Založbe kaset in plošč RTV Slovenija. Celotni večer brez pavze je uspel tako po kompozicijski, solistični kot izvedbeni plati posameznikov in celotnega ansambla. Imamo odlične jazziste, še posebej mlade soliste in hkrati skladatelje, šolane v različnih državah v tujini, Big Band pa je že itak večdesetletna stalnica.
Pozavnist Emil Spruk, vse fotografije Marijan Zlobec
Če je dirigent Lojze Krajnčan z odra omenil, da so v orkestru pravzaprav mladi že v večini, pa je še nekaj glasbenikov nekoliko starejše generacije, kot na primer pozavnist Emil Spruk, ki se je izkazal še kot solist in nekakšen jazz pevec. Podobno kitarist Primož Grašič ,(ki pa na srečo ni pel).
Kitarist Primož Grašič
Big Band RTV Slovenija je z 71-letno tradicijo ena najstarejših tovrstnih zasedb na svetu. Nekdaj imenovani Plesni orkester Radia Ljubljana (PORL) je s svojim svetovljanstvom in umetniško širino najprej vodil dirigent in skladatelj Bojan Adamič. V začetku 60. let ga je zamenjal Jože Privšek, zanj napisal več kot štiri tisoč priredb in ga popeljal na zavidljivo umetniško raven. Po Privškovi upokojitvi leta 1992 je vodstvo orkestra prevzel Lojze Krajnčan, poleg njega pa še Petar Ugrin, Milko Lazar, Emil Spruk in drugi, tudi številni tuji vodilni jazzovski dirigenti.
Mojca Menart
Danes je, kot rečeno, Big Band RTV Slovenija močno pomlajen. Večina njegovih članov prihaja z jazzovskih akademij v tujini in vsi so virtuozi na svojih inštrumentih. Umetniško vodstvo je leta 2002 prevzel Hugo Šekoranja, njegov dolgoletni saksofonist, leta 2014 pa je orkester dobil novo vodstvo z vodjo enote Glasbene produkcije Patrikom Greblom in umetniškim vodstvom Big Banda, Alešem Sušo, Adamom Klemmom in Blažem Trčkom, ki so tudi vsi aktivni člani zasedbe. Big Band RTV Slovenija od nekdaj sodeluje s priznanimi imeni jazzovskega sveta.
Klemen Smolej, Lenart Krečič, Lovro Ravbar in Lojze Krajnčan
Zgoščenka Mladi jazz predstavlja posnetke Klemna Smoleja (kitara), Žana Tetičkoviča (bobni), Jureta Pukla (saksofon) in Lenarta Krečila (saksofon). Vsak je predstavljen s po dvema svojima kompozicijama, ki ju najbolj karakterizirata in potemtakem CD predstavlja močan profil aktualne jazzovske skladateljske in solistične generacije. Na zgoščenki ni še drugih, kot na primer Lovra Ravbarja, Tadeja Tomšiča…, ker je že sedanja minutaža skoraj 80 minut.
Trobentar Dominik Krajnčan
Na pravkar končanem koncertu v Kinu Šiška so se z jazz ansamblom predstavili izvrstni slovenski instrumentalisti, ki so obenem avtorji skladb na koncertu. Program je začela prve izvedba nove skladbe Changes Lovra Ravbarja. Gre za njegovo delo v avtorskem opusu za največjo zasedbo doslej. Ima smisel za dialog z ansamblom in sekcijami, uporablja redek element ploskanja v big bandu, čuti jazzovski zvok, morda pa je kot solist še precej zadržan.
Saksofonist Lovro Ravbar
Izbor iz prvega avtorskega big band projekta skladatelja in kitarista Klemna Smoleja, ki je bil izveden že leta 2013 prav s tem sestavom in je s kompozicijo Provocations pravkar izšel na plošči Mladi jazz, je bil bolj srednjega dometa. Slišali smo še dve kompoziciji: Does Iz Matter ? in Say It Right. Smolej se mi je zdel nekako bolj akademski, postšolski, ne še tako samozavesten. Že to, da se je med svojim nastopom postavil v stran, ne pa na sredino odra, pove marsikaj: kot na stranskem tiru. Morda je to rečeno prehudo, a vtis je bil tak.
Kitarist Klemen Smolej
Lenart Krečič je skladbe na programu (Straighten Up!, Movin’ Up in Baobab) napisal prav za Big Band RTVS z mislijo na posamezne člane sestava, ki jim je dodelil več solističnih vložkov. To seveda ni bil kak jazzovski potpuri, ampak udejanjanje zvočne podobe orkestra kot kolektiva iz posameznih solistov, soustvarjalcev kompozicij. Brez egoizma, z več dialoga in jazzovskega prijateljevanja. Krečič je bil med tremi na odru najmočnejši, morda najzrelejši in samozavestnejši, inštrumentalno izrazitejši, pa ne zato, ker je igral bolj forte kot oba skladateljska kolega. Vtis je, da bolj ve kaj hoče, čeprav je najmlajši.
Lenart Krečič
Pianist Blaž Jurjevič
Lenart Krečič in Emil Spruk med petjem
Trije skladatelji večera: Klemen Smolej, Lenart Krečič in Lovro Ravbar
Za konec so se člani Big Banda in instrumentalni solisti “potrudili ujeti avtobu” (Catch Da Buzz), kot si je dogodivščino zamislil Tadej Tomšič, od leta 2005 vodilni dirigent Big Banda, a kot je napovedal dirigent Lojze Krajnčan, je ravno on, se pravi skladatelj in dirigent, svoj “avtobus” zamudil, (tega ni rekel), ampak le to, da je zbolel in na koncert ni prišel, tako da je na koncu vendarle kar sam Krajnčan “ujel” ta očitno ne ravno zanesljivi avtobus – in nas razburljivo, a srečno pripeljati do konca jazzovskega večera. Glavni solisti in hkrati skladatelji so bili kitarist Klemen Smolej in saksofonista Lenart Krečič in Lovro Ravbar. Dobro, vtis je bil zelo dober, a s pripombo, da jim manjka še več karakterja, inprovizatorske moči, iznajdljivosti, sijaja in briljance, lahko bi rekel osebne svobode, saj se šolajo v tujini, ne v ozkosrčni Ljubljani, kjer akademskega šolanja jazzistov še ni, in vendarle igrajo na inštrumente z zgodovino in seveda konkretnimi vzorniki. Imajo pa morda to prednost, da je skladateljstvo, to je primarno ustvarjanje, na prvem mestu in da poznajo ves ansambel, s katerim nastopajo. Strinjal bi se s Kranjčanom, ko je z odra dejal, da so se na vajah “namartrali”. Ampak uspeh je bil lep, aplavz topel in bi bil še daljši, če bi kdo od skladateljev prišel na oder vsaj še enkrat. Pa nič. Malo “koreografije” ne bi škodilo.
To je bila najboljša kompozicija večera
Marijan Zlobec