Salzburške slavnostne igre so bile kljub prehodnemu letu, ko niso imele umetniškega vodje za glasbeni del programa, ampak samo za dramskega, ki je prevzel nalogo še za opero in koncerte, to je bil slavni režiser Sven-Eric Bechtolf, zelo uspešne. Na 188 rednih ali uradnih prireditvah festivalskega programa je bilo 226.900 obiskovalcev, skupaj z drugimi manifestacijami, odprtimi kostumskimi generalkami in posebnimi dogodki pa je bilo število še precej višje, skupaj kar 262.893. Direktorica festivala Helga Rabl – Stadler je lahko zadovoljna, saj ji je uspelo, kljub odhodu Alexandra Pereire v milansko Scalo eno leto pred iztekom njegovega mandata umetniškega vodje, pripraviti dober program. Prav tako je zadovoljna, da je za svoje prireditve od prodanih vstopnic iztržila sijajnih 29,6 milijona evrov, kar je skoraj petnajstkrat več, kot je bil ves proračun Ljubljana Festivala.
Salzburške slavnostne igre so po statistikah in klasifikacijah, vrednotenju in uvrščanju na razne lestvice najbolj prestižni glasbeni festival na svetu. Ima zelo dolgo tradicijo, ki sega na začetek dvajsetih let prejšnjega stoletja, torej se počasi bliža svoji stoletnici. Na njem so se zvrstile vse generacije največjih umetnikov 20. stoletja; tisoči in desettisoči nastopajočih in nekaj deset milijonov obiskovalcev. Sedanja statistika zlahka pokaže svetovno razsežnost tudi po številu držav, od koder prihajajo ljubitelji glasbe in gledališča; letošnja številka 74, od tega 35 neevropskih, ni najvišja, a je prav pri vrhu.
95 odstotna zasedenost vseh prireditev
Vodstvo festivala se je že pred precej leti odločilo za odprte generalke, ki jih je letos obiskalo kar 18.958 ljudi, 15.551 je bilo udeležencev drugih dogodkov…Povečala se je zasedenost dvoran oziroma razprodanost dogodkov; lanska statistika je pokazala 93 odstotno povprečno zasedenost vseh kapacitet, letos pa celo rekordno 95 odstotno. Salzburški festival se stalno bori proti očitkom, da so njihove vstopnice najdražje na svetu, in odgovarja, da so dali otrokom poseben program, mladini pa 3500 vstopnic z 10 – 15 odstotnim popustom ter da je polovica vstopnic cenejših od sto evrov oziroma od 5 do 105 evrov, ostale, torej druga polovica, pa segajo do 430 evrov, preko agencij in posrednikov (raznih turističnih organizatorjev, ki pripravljajo ekskurzije in potovanja v Salzburg, pa še več).
Bogata dokumentacija
Od leta 1982 Salzburške slavnostne igre dokumentirajo svoja dogajanja v posebni seriji zgoščenk in video zapisov o zgodovini festivala (Salzburg Festival Documents). Ob negotovih začetkih se je serija med ljubitelji zelo prijela in danes obstaja že cela diskoteka. Izbor iz njenih številnih salzburških recitalov so pripravili na dveh zgoščenkah tudi naši Marjani Lipovšek. Mnoge koncerte in opere s festivalov so sicer izdale še druge vodilne svetovne glasbene založbe (na CD, LP, DVD in Blu-ray ). Letos so izdali video posnetke: Wolfgang A. Mozart Così fan tutte (1983), Wolfgang A. Mozart Così fan tutte (2013), Wolfgang A. Mozart Don Giovanni (2014), Franz Schubert Fierrabras (2014), Richard Strauss Der Rosenkavalier (2004), Richard Strauss Der Rosenkavalier (2014) in Giuseppe Verdi Un ballo in maschera (1990), na zgoščenkah pa: Ludwig v. Beethoven Fidelio (1983), Karl Böhm, Berlin Philharmonic (1968), Karl Böhm, Vienna Philharmonic (1980), Herbert von Karajan, Vienna Philharmonic (1964), Maxime Pascal, Gustav Mahler Youth Orchestra (2014), Hermann Prey, Baritone – Gerald Moore, Piano (1964), Arthur Grumiaux, Violin – Istvan Hajdu, Piano (1961) , Grigory Sokolov, Piano (2008). Za dva posnetka (recital Sokolova in posnetek Kavalirja z rožo iz lanskega leto ) bodo oktobra prejeli prestižno nagrado ECHO Classic Award.
Lorenzo Viotti najboljši mladi dirigent na svetu
V Salzburgu 546 kritikov iz 33 držav
Salzburške slavnostne igre dobro poskrbijo za snemanja, tako radijske prenose kot televizijske. Letos so v okviru EBU nekatere koncerte prenašali v 40 držav. Samo ORF Radio je prenašal dvajset koncertov in tri operne predstave, prav tako Bavarski radio iz Münchna, v sodelovanju z UNITEL so pripravili pet prenosov oper in koncertov oziroma posnetkov, ki so jih predvajali ORF, 3sat, Bavarian Radio, NHK, Classica in ServusTV, videti pa jih je bilo mogoče, tudi s pomočjo interneta, v več kot tridesetih državah. RTVS je pri tem posredovanju zelo slaba, tako kot pri snemanju ljubljanskih dogodkov, celo tam, ko nastopajo njihovi ansambli ali so pravice snemanja brezplačne in bi šlo za zgodovinske posnetke.
Salzburške slavnostne igre je letos spremljalo 546 novinarjev in kritkov iz 33 držav, kar je sicer precej manj kot je držav, od koder prihajajo obiskovalci. Kritiki pa so prišli vse od Japonske, Kitajske, ZDA, Kanade, Južne Koreje, pa do Libanona, Mehike, Brazilije, Nove Zelandije, Turčije, Rusije…Zanje so pripravilio šestnajst tiskovnih konferenc. Salzburg ima precej močnih sponzorjev, neradi pa omenjajo letošnji propad sicer skoraj petnajstletnega dramskega ali gledališkega tekmovanja mladih režiserjev, ki ga je ves čas sponzoriral Mont Blanc. Tako je ta segment gledališkega festivala, na katerem je pred leti kot najboljši režiser zmagal naš Sebastijan Horvat (kot režiser Bartolovega Alamuta oziroma gledališke priredbe romana in seveda z Dramo SNG Ljubljana je gostoval v Salzburgu s tremi predstavami), letos manjkal, česar ljubitelji gledališča niso sprejeli ravno z aplavzom, prej z obžalovanjem.
Najboljši mladi dirigent je Lorenzo Viotti
Močnejša sta sedaj dva druga tekmovalna segmenta za mlade: Young Conductors Award in Young Singers Project. Za najboljšega mladega dirigenta na svetu so spoznali in razglasili petindvajsetletnega Lorenza Viottija iz Švice. Zmagal je med 65 kandidati in prejel petnajst tisoč evrov nagrade. Slovenski mladi dirigenti ne tekmujejo, tako kot jih letos ni bilo med mladimi opernimi in koncertnimi pevci (med 22. in 29. letom starosti).
Salzburg je 24. avgusta počastil devetdesetletnico od prvih radijskih posnetkov festivalskih prireditev (leta 1925). Prvi prenos je bil Mozartovega Don Giovannija iz Deželnega gledališča, saj takrat festivalskih dvoran še ni bilo. Doslej je salzburške dogodke skupaj prenašalo kar 285 različnih radijskih in televizijskih postal po Evropi in v svetu.
Salzburška nagrada za violinistko Anne Sophie Mutter v družbi z Riccardom Mutijem in Helgo Rabl Stadler
Posebne nagrade Domingu, Mutter…
Štirje znani umetniki so letos prejeli posebno priznanje Festival Pin: Plácido Domingo za svoje štiridesetletno sodelovanje s festivalom (seveda ni nastopal vsako leto) , violinistka Anne-Sophie Mutter je prejela nagrado za skoraj tridesetletnico, odkar je v Salzburgu prvič zaigrala Violinski koncert P. I. Čajkovskega s Herbertom von Karajanom. Nagrado sta prejela še dva člana Dunajskih filharmonikov: violinist Clemens Hellsberg in flavtist Dieter Flury.
Foto Salzburger Festspiele
Najslavnejša pevka na svetu Ana Netrebko kot Leonora v Trubadurju
Prizor iz Mozartove Figarove svatbe
Straussov Kavalir z rožo
Cecilia Bartoli kot Norma
Jonas Kaufmann kot Florestan
Rolando Villazon in Christopher Maltman v Ifigeniji na Tavridi
Petdesetletnica sodelovanja na festivalu Daniela Barenboima
Pevski recital sopranistke Angele Denoke
Projekt mladih pevcev s pedagogom Bejunom Mehto
Prizor iz opere Osvojitev Mehike Wolfganga Rihma
Ana Netrebko v Trubadurju
Najbolj iskana in razprodana predstava Verdijev Trubadur
Prizor iz opere Dido in Enej